De flesta EU-länderna kommer nå laddningsmålen

I helgen trädde nya regelverket AFIR i kraft som bland annat dikterade att nya snabbladdare måste uppfylla vissa krav som att erbjuda kortbetalning till att det måste finnas en viss täthet mellan snabbladdarna utmed viktiga rutter.

Men regelverket dikterar också tillgången på publik laddning i förhållande till antalet elbilar på vägarna. De flesta länderna i EU når redan idag upp till dagens mål, men måste fortsätta bygga ut för att täcka upp för framtidens växande fordonspark. Det visar en sammanställning av branschorganisationen Transport & Environment.

Grafen nedanför visar att de flesta EU-länderna idag uppfyller sina EU-mål för 2024 i ett förhållande mellan tillgången på publika laddare och storleken på elbilsflottan. 100% innebär att förhållandet är helt enligt målet. En lägre procentsats är under målet, och en högre procentsats är över målet. Grafen visar också en prognos på hur den befintliga infrastrukturen förhåller sig mot den förväntade tillväxten av elbilsflottan under 2025 och 2026.

– Laddning uppfattas som ett av de största hindren för att människor byter till elbilar, men bilden förbättras snabbt. Nu måste regeringarna gå längre än de strikta kraven i EU:s mål om de ska övertyga fler förare. Mer kapacitet behöver installeras där den faktiska trafiken finns och betalningarna ska göras enklare. Det måste också komma till en uppsträckning kring trasiga laddare, kommenterar Fabian Sperka, fordonspolicyansvarig vid T&E.

Antal AC-laddare i EU, per år

ÅrAntalVarav i Sverige
2020156 77912 958
2021275 83816 987
2022400 91321 894
2023550 51832 413

Antal DC-laddare i EU, per år

ÅrAntalVarav i Sverige
202018 2681492
202123 3401420
202243 5772458
202381 8724753
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.