STCC Göteborg är en besvikelse med ensamma bilar och betongsuggor

En av STCC-bilarna i full fart mot en kurva.

Idag var det säsongsstart för eldrivna STCC och platsen för premiären var ett stadslopp i centrala Göteborg. Det låter ju riktigt spännande, men regnet stod som spön i backen och publiken flydde uppenbart läktarna. Men lika bra var kanske det.

Upplägget var inte det mest genomtänkta som publiksport. Det är inte de eldrivna bilarnas fel, som en del kommer att påstå. Bilarna är det inget fel på. De är riktigt snabba och viner fram på rakorna. Förarna har också roligt med de pigga bilarna som de sladdar runt med på det hala underlaget. Men konceptet fungerar inte som en publiksport.

Det stora bristen med helgens lopp är två saker. Banan är byggd på en parkeringsplats intill Ullevi med betongsuggor. Riktigt grått, trist och oinspirerande att glo på. Lägg där till att bilarna inte tävlar samtidigt. Det är alltså inte ett race mellan bilar, utan istället kör förarna mot klockan. Det ger ingen som helst spänning för publiken, tyvärr.

STCC som stadslopp där bilarna inte kör samtidigt är en flopp. Ett stadslopp ska vara upplagt som biltävlingarna i Monaco, de ska gå genom staden på riktigt. Det ska engagera hela staden, publiken ska bestå av en kombination av betalande gäster på provisoriska läktare och snyltande lokalbor som bara råkar ha en balkong ut mot rätt gata. Det är ett stadslopp på riktigt – och en riktig folkfest som lockar en publik som bara inte består av entusiaster.

I slutet av juni är det dags för STCC att ta sig till Ljungbyheds Motorbana och då kommer bilarna att tävla mot varandra samtidigt på banan. Det lär bli mycket roligare och betydligt mer actionfyllt. Racing på riktigt – men man tappar en stor del av publiken som bara råkar ha en balkong i rätt riktning.

Nedan kan du se två av racen i stadsloppet:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.