Miljöpartiet föreslår ny klimatbonus: Leasa en energisnål elbil för 1500kr/mån

Miljöpartiets Janine Alm Ericson till vänster. Billiga koncept-elbilen Volkswagen ID. 2all till höger.

För en månad sedan meddelade regeringen att man kommer att införa en sorts enklare klimatbonus. Den ska vara riktad till den som skrotar sin gamla fossildrivna bil och ersätter den med en elbil. Hur det kommer gå till rent praktiskt har regeringen ännu inte meddelat.

Regeringens besked kom några dagar efter att Centerpartiet lagt fram ett krav på en klimatbonus riktad till elbilar som kostar under 400 000 kronor. Förslaget var en bonus på 50 000 kronor, dock högst 30 procent av elbilens pris.

Idag har Miljöpartiet lagt fram ett eget förslag. Man föreslår en ”mer rättvis elbilsbonus” och en leasingcheck riktad till låginkomsttagare. I kombination ska de två stöden göra det möjligt att leasa en elbil för 1500 kronor per månad.

Miljöpartiet lyfter fram att nybilsförsäljningen av elbilar ökat snabbt på grund av de tidigare incitamenten som funnits i form av bonus-malus-systemet. När bonusen slopades minskade försäljningen.

Miljöpartiet vill därför se en klimatbonus för elbilar som kostar under 550 000 kronor – men i två olika nivåer. Om elbilen kostar under 400 000 kronor är förslaget en bonus på 50 000 kronor. Vid elbilar med ett pris på mellan 400 000 till 550 000 kronor föreslås en bonus på 30 000 kronor.

Det ska säkerställa att bonusen träffar rätt och inte går till dyra lyxbilar. Dessutom vill man utesluta tyngre, mer energislukande bilar. Elbilens förbrukning begränsas till maximalt 16,0 kWh/100 km enligt WLTP. Dessutom föreslår man en särskild bonus på ytterligare 10 000 kronor för den som är boende på landsbygden och köper en elbil.

Leasingbonus gör det ännu billigare

Utöver bonusen ovanför föreslår man dessutom en leasingbonus på ytterligare 1500 kronor i månaden. Föreslaget innebär, att i kombination med den andra bonusen, så ska det bli möjligt att nå en leasingkostnad på 1500 kronor per månad.

Leasingbonusen är inkomstprövat och den maximala stödnivån kan man få för inkomster upp till 23 500 kronor i månaden. För inkomster över det trappar bonusen gradvis ner.

– Syftet är att hjälpa dem som behöver bilen för att få livet att gå ihop men som av ekonomiska skäl haft svårt att byta till en elbil. Att byta till en elbil kan på sikt dessutom bidra till en säkrare hushållsekonomi då man slipper riskerna som är förknippade med stora svängningar i priset på olja, skriver Miljöpartiet i sin budget.

Föreslår skrotningspremie

Miljöpartiet föreslår också en skrotningspremie på 20 000 kronor för den fordonsägare som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och köper eller leasar en elbil eller, alternativt som ersättning för köp av periodkort i kollektivtrafiken eller vid köp av elcykel.

Bilen som skrotas måste vara äldre än 15 år och ska ha varit i trafik under de senaste 12 månaderns. Syftet är att få bort äldre bilar med höga utsläpp och med sämre trafiksäkerhet från vägarna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.