Volkswagen och Shell påskyndar svåra utbyggnaden av snabbladdare med Elli Flexpole

Volkswagen Group och Shell i Tyskland har inlett ett samarbete för att påskynda utbyggnaden av snabbladdare. I veckan öppnade Elli som är Volkswagens bolag för laddningslösningar sin första laddstation i samarbete med Shell i tyska Göttingen.

Den nya laddaren Elli Flexpole som kan leverera effekter på upp till 150 kW är speciellt lämpad för platser där nätanslutningen är begränsad och utbyggnaden annars är svår. För att säkra tillräcklig effekt till den laddande elbilen använder sig laddaren av ett inbyggt batterilager. Det är i sin tur utvecklat av Volkswagens batteribolag PowerCo.

– Med Elli Flexpole-laddstationer kan vi nu bidra till den nödvändiga utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Och på platser där det annars skulle vara svårt med snabbladdning, kommenterar Tobias Bahnsen, chef för Shell E-Mobilitet.

Tanken med Elli Flexpole-lösningen är att övervinna många av de hinder som försvårar utbyggnaden av snabbladdare idag. Dessutom minskar det investeringskostnaderna.

– Den kan sättas upp nästan var som helst utan större byggnadsarbete, vilket gör den idealisk för att snabbt bygga nya snabbladdare. Vi är glada över att ha hittat en stark partner i Shell som, liksom vi, vill utöka laddnätverket i Tyskland och över hela Europa, tillägger Simon Löffler, kommunikationschef vid Elli.

Shell har långtgående planer på att bygga laddinfrastruktur. Till 2025 ska man erbjuda över 500 000 laddpunkter världen över. Fem år senare ska man nå 2,5 miljoner laddpunkter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.