Volvo EX90 klar för leverans – men många funktioner uteblir

Volvo förbereder sig för leveransstarten av sitt nya flaggskepp Volvo EX90 efter över ett år av förseningar. I början på juni startade tillverkningen av de första kundbilarna i Charleston, South Carolina. Den första bilen kommer att gå till en kund i USA, men även de svenska leveranserna är på gång.

Anledningen till den långa väntan är att Volvo behövde mer tid till mjukvaruutvecklingen och tester uppgav man i ett kort pressmeddelande för ett år sedan. Men problemen med mjukvaran tycks inte var helt utredda. I ett brev som Volvo Cars Sverige skickat ut till de första svenska kunderna informerar de om en rad funktioner som inte kommer att vara klara vid leverans.

Många av funktionerna som kommer vid ett senare tillfälle genom en trådlös uppdatering är bland annat flera säkerhetsfunktioner. Bland annat nämns det avancerade Lidar-systemet som Volvo marknadsfört stort i samband med lanseringen av EX90. Något som Volvo dessutom trycker på i kundbrevet de nu skickat ut:

– Med EX90 tar vi säkerhet och teknik till en helt ny nivå för Volvo Cars. När du tar emot din EX90 kommer lidar-sensorn på taket att börja läsa av bilens omgivning och samla in data med sikte på att framöver aktiveras som en del av EX90:s Safe Space Technology, står det att läsa i brevet. Andra bitar som är ”precis runt hörnet” är Apple CarPlay.

Här är funktionerna som ännu inte är klara, men kommer via trådlösa uppdateringar vid ett senare tillfälle:

  • Apple CarPlay. Planerad OTA-uppdatering, slutet av 2024
  • Lidar first safety scenario, från mitten av 2025
  • Cross traffic alert front automatic breaking, från mitten av 2025
  • Straight crossing path, från mitten av 2025
  • Curve speed assist, från mitten av 2025
  • Connected safety, från mitten av 2025
  • Ljust tema i center- och förardisplay, från mitten av 2025
  • Batterianvändning (automatiskt energisparläge), från mitten av 2025
  • Smart Charging, från mitten av 2025
  • Bi-directional charging (Vehicle-to-home, vehicle-to-grid), från mitten av 2025.

”Ny teknik innebär utmaningar”

En av kunderna som Allt om Elbil kommit i kontakt med som tagit del av brevet upplever sig ”lurad till att ha betalat för något som man kommer få någon gång senare”.

En annan kund är mer positiv. Han har tidigare goda erfarenheter av en bil som kan ta emot OTA-uppdateringar och har sett hur just den bilen han kör idag har blivit bättre med tiden.

– Så hopp om att det blir bra finns ju, säger han.

Allt om Elbil har sökt Volvo Cars för en kommentar och får svaret att det alltid kommer att finnas vissa utmaningar med ny teknik.

– Lanseringen av ny teknik är givetvis förknippad med vissa utmaningar, och vi behöver lite extra tid på oss för att utveckla och implementera funktioner som saknas eller är försenade samt förbereda bilen för kontinuerliga förbättringar på längre sikt, kommenterar Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars Sverige.

– EX90 är konstruerad så att den blir bättre och bättre med tiden, och kunderna kan förvänta sig uppdateringar och uppgraderingar som ger ökad funktionalitet och fler funktioner i bilen, fortsätter Magnus Holst.

Han vidhåller att Volvo Cars alltid har och kommer alltid att arbeta för att förbli världsledande inom säkerhet. EX90 är dessutom byggd för att vara den säkraste Volvobilen någonsin.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.