Volkswagens elbilar får Plug & Charge – och snabbare laddning

Nu gör Volkswagen det enklare att ladda. 2022 lanserar Volkswagen Plug & Charge-teknik i sina elbilar som ingår i ID-familjen. Det kommer göra det enklare att ladda vid kompatibla snabbladdare.

Tekniken gör att föraren inte behöver starta laddningen med hjälp av en laddningsbricka eller app. Istället identifierar sig bilen automatiskt med laddaren genom den anslutna laddningskabeln.

Det hela ska bara ta några sekunder innan laddningen startar som vanligt. Den genomförda laddningen debiteras sedan via kundens We Charge-avtal. Från start kommer Ionity, Aral, bpas och EON ingå i nätverket av kompatibla laddare. Volkswagen försäkrar att diskussioner också pågår med andra operatörer.

Snabbare laddning – även till levererade bilar

Snabbladdningen ska också att bli snabbare. Nya bilar kommer ha stöd för den snabbare laddningen redan från fabrik. För redan levererade bilar kommer Volkswagen successivt rullat ut en mjukvaruppdatering.

På modeller med 77 kWh-batteriet ökar laddningshastigheten från 125 till 135 kW. I praktiken sänker det laddningstiden från 5 till 80 procent med upp till nio minuter.

Bland andra nyheter är ett särskilt ”batteriskötselläge” som ska säkerställa ett skydd av batteriet genom att begränsa laddningsnivån till 80 procent. Volkswagen berättar också att laddningsmenyn på bilens pekskärm får en uppdatering. Det hela ska göra gränssnittet enklare att förstå och använda.

Det ska också bli enklare att planera långresan genom en nu funktion. ”Online Route Calculation” använder sig av trafik- och ruttdata och beläggningsgrad på publika laddare för att räkna ut hur man på snabbast möjliga sätt når resmålet. Planeringsverktyget kan till exempel föreslå två korta laddstopp med hög effekt istället för ett långt stopp med låg effekt.

Dubbelriktad laddning

Framåt planerar Volkswagen också för att erbjuda dubbelriktad laddning. Det hela ska göra det möjligt att mata el från elbilen in i hemmet genom Vechicle-to-Home. I framtiden är tekniken tänkt att användas för att stabiliserar elnätet.

– Alla ID.-modeller med ett 77 kWh-batteri kommer att ha denna kapacitet i framtiden. För att göra detta tillgängligt även för bilar som redan levererats kommer en så kallad over-the-air-uppdatering rullas ut successivt, berättar Volkswagen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.