Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Att efterfrågan på Tesla tycks vara omättlig har vi sett bevis på när Tesla Model 3 lanserades. Men en ännu större succé spås SUV:en, baserad på samma plattform, Model Y att bli. Det är affärstidningen Forbes som dragit den slutsatsen. Bakom den givna succén är bland annat att Tesla position som en etablerad och efterfrågad biltillverkare.

De givna konkurrenterna till Tesla Model Y har redan kommit. Forbes listar Audi e-tron, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace och Kia e-Niro som tänkbara sådana. Men gemensamt för dessa elbilar är att de alla komma från biltillverkare utan den elektriska historik som Tesla har.

Annons

Tesla är den mest kunniga och mest väletablerade tillverkaren av elbilar, och det ger kunderna en enorm trygghet. Det återspeglas också tydligt i försäljningen i Sverige som ”går mot oddsen”. Tesla Model 3 är nämligen en sedan.

I Sverige har sedanen aldrig varit en direkt populär bilmodell, så som den varit i USA. Vi gillar våra kombibilar helt enkelt. Trots det så säljer Tesla Model 3 som smör smälter i solsken. I grafen jämför vi den svenska försäljningen av Tesla Model 3, med de av Forbes utsedda konkurrenterna till Tesla Model Y. Till det ska vi också ha i åtanke att Tesla Model 3 är den bil som som levererats under kortast tid i Sverige av samtliga modeller i grafen.

För inte så länge sedan fick vi veta att Tesla Model Y ligger före sin tidsplan. Amerikansk lansering är framflyttad med ett halvår och kommer ske sommaren 2020. Det är mycket möjligt att de första leveranserna till Sverige i början av 2021 också tidigareläggs.

Infrastrukturen på plats

Bakom Tesla finns också ett mervärde. Tesla har ett väl utbyggt nätverk av snabbladdare som förenklar ägandet och långkörningarna. Även om till exempel Audi genom ett samarbete med andra biltillverkare på kort tid byggt upp ett nätverk av snabbladdare är återigen Teslas Superchargers mer etablerade.

Tesla har också ett etablerat nätverk servicecenters, som är kunniga på elbilar. De traditionella tillverkarnas verkstäder måste lära sig elbilar och det kan ta tid. Distraktionen kan helt enkelt bli för stor från fossilbilar i behov av reperation, att man inte nödvändigt ser något behov av att lära sig elbilar.

Model Y når en saknad nisch

Storleksmässigt är Tesla Model Y ungefär 10% större än en Model 3. Genom den större karossen får vi också en rymligare bil. Model Y får ändå betraktas som en halvkombi. Bagaget är otroligt mycket mer praktiskt och det är med stor sannolikhet Tesla Model Y kan ersätta många kombibilar runtom i vårt land.

Prismässigt kommer Tesla Model Y landa med ett pris som startar på 690 000kr. Både Kia och Hyundai prisar in sig på omkring 420 000kr med sina SUV:ar medan Jaguar och Audis SUV:ar ligger på omkring 830 000 respektive 885 000kr. Därmed landar Tesla helt i en klass för sig, och endast några tio-tusenlappar dyrare än den omåttligt populära Model 3.