Biltillverkaren Polestar har öppnat sin första butik i Oslo. Likt Teslas showroom är det mer fokus på att ge upplevelser framför försäljning. Köpet sker nämligen sedan helt digitalt i kundens kontroll. På plats i det nyöppnade showroomet finns bland annat den nyligen lanserade elbilen Polestar 2.
Polestar har valt att kalla sina nya butiker Polestar Spaces. Här har man i lugn och ro möjlighet att titta och klämma på bilarna från tillverkarna. Här har man också möjlighet att titta på material, färger och få idéer till hur man vill konfigurera sin beställning.

“Polestar Space är vårt sätt att förändra bilåterförsäljare”, säger Jonathan Goodman, COO på Polestar. ”Utan någon säljpersonal eller något lager av bilar blir det inget säljande, utan fokus ligger helt och hållet på kundens köpresa.”

Kunden får själv bestämma hur de väljer att interagera med utställningen, beskriver Polestar. En Polestar-expert hjälper kunden att konfigurera sin bil utifrån sina önskemål, sedan sparas kundens konfiguration – och när kunden är redo kan den lägga sin beställning direkt från en app.
– Vi har tagit tillbaka det roliga i att köpa en bil, säger Jonathan.
Butiken i Oslo hade premiär i fredags, och finns på Øvre Slottsgate 7. Fler butiker kommer att följa längre fram.
Kommentera