Nu lanserar Nio sin nya elbil Nio ET5 i Sverige. Precis som den större syskonmodellen ET7 har också ET5 stöd för Nios unika batteritjänst med batteribyten som alternativ till snabbladdning med sladd.
För Nio ET5 står premium och sport i fokus. Elbilen är fyrhjulsdriven med två kraftfulla motorer som klarar 0 till 100 km/h på fyra sekunder. ET5 kommer med två val av batteristorlek. Ett litet batteri på 75 kWh som ger en räckvidd på 456 kilometer och ett större batteri på 100 kWh med en räckvidd på 590 km.
– NIO ET5 är vår nya sportiga premiumsedan för mellanklassen med 489 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Den väcker habegär och stimulerar alla sinnen med sin vackra exteriör, finstämda kupé och höga teknikinnehåll. Nio ET5 passar lika bra för livet i staden som på äventyr längs öppna vägar, säger Mattias Lundgren, vd för Nio Sverige.

Interiören följer Nios koncept ”ett andra vardagsrum” och ska utstråla värme och komfort. Den är avskalad och stilren med omsorgsfullt utvalda material. Släktskapet med den större och dyrare syskonmodellen ET7 är tydliga.
Mjukstängande dörrar med karmlösa fönster, infällda dörrhandtag och smartnyckel är några av finesserna som ska göra det enkelt och behagligt att kliva in och ut ur kupén.
Köp eller leasa
Nio ET5 går både att köpa kontant eller hyra genom Nios helhetsleasing. Nio ET5 med det lilla batteriet på 75 kWh startar på 686 000 kronor om man väljer att köpa modellen.
Vid helhetsleasing kostar motsvarande variant 10 899 kronor per månad. Det är också möjligt att köpa bilen utan batteri för 556 000 kronor och sedan hyra batteriet för 1 799 kronor per månad.
För att locka köper erbjuder Nio fria batteribyten under det första året samt gratis laddning vid sina egna snabbladdare under det första året. Om man väljer batteri som en tjänst.
Bonusvideo
I slutet på förra året kollade jag in Nio ET7:
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.