Schenker Åkeri: ”Köpt vår sista dieseldrivna paketbil” 

Schenker Åkeri är ett av landets största åkerier med över 1000 fordon och runt 1100 anställda. Företaget har påbörjat sin omställning till eldrift och i en första etapp är det företagets 150 lätta transportbilar eller paketbilar som ska bli eldrivna. 

För företaget handlar det om att påbörja omställningen genom att elektrifiera sista milen-leveranserna. För ändamålet har Mercedes nu levererat 32 stycken Mercedes eSprinter. 

– Vi har med all sannolikhet köpt vår sista dieseldrivna paketbil, vi satsar hårt på att helt elektrifiera citydistributionen, säger Daniel Vahlberg på Schenker Åkeri.

För företagets chaufför är omställningen enkel. Eldrivna eSprinter har samma mått och alla knappar och reglage sitter på samma ställe som på dieseldrivna Sprinter. Personalen utbildas däremot i att köra effektivare genom att lära sig att använda bromskraftåtervinningen. 

– Det är så tyst och lugnt att köra. Man glider fram och man kan köra extremt långsamt när det behövs. Dessutom är alla avgas- och diesellukter borta, säger Carina Bard som jobbar på Schenker Åkeri i Stockholm.

Den första generationen eSprinter som Schenker Åkeri nu börjat använda har en räckvidd på runt 15 mil. Det räcker gott och väl, där paketutkörningarna i stadsmiljö sällan överstiger 10 mil per dag.

– Vi har analyserat all vår trafik med paketbilar och inga av dessa behöver en längre räckvidd än så. Vi räknar med att kunna vara helt elektrifierade inom några år, avslutar Daniel Vahlberg.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.