Citroën e-C3 officiell och kan bli Sveriges billigaste elbil

Citroëns nya kompakta instegsmodell Citroën e-C3 har nu haft officiell premiär. Modellen som i Europa får ett startpris på 23 300 euro ska utmana det europeiska B-segmentet av kompakta småbilar. Klart är också att bilen kommer till Sverige under våren 2024.

E-C3 är utrustad med motor på 83 kW (113 hk) och ett batteri med 44 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 320 kilometer. Toppfarten är 135 km/h och 0 till 100 km/h gör bilen på 11 sekunder. Snabbladdning är möjlig med upp till 100 kW. Att ladda från 20 till 80 procent ska ta 26 minuter.

– Kunders förväntningar på bilar i B-segmentet har förändrats, något som framför allt har märkts av med det ökade intresset för SUV:ar och att köra elektriskt i och runt våra städer. Att möta dessa krav har blivit svårare för europeiska bilmärken. Nu gör Citroën exakt det med helt elektriska nya ë-C3, en färsk, skarp och komfortabel B-segments bil, fullt utrustad och tillverkad i, och för Europa, sa Citroëns vd Thierry Koskas, i ett uttalande.

Nya Citroën ë-C3 är längre och bredare än sin föregångare och är också upphöjd för att ge en SUV-liknande känsla. Detta är drag som ska göra den kompakta elbilen större.

För första gången får segmentet också Citroëns hydrauliska fjädring Citroën Advanced Comfort. Det innebär en fjädringen som arbetar i två steg för både lättare och tyngre fjädring vilket skapar en svävande känsla när bilen kör över gupp och gropar.

Ingen stor instrumentering bakom ratten

Interiört vill Citroën förmedla en simpel men ändå genomarbetad känsla som ska föra tankarna till ett vardagsrum. Sätena är helt nya för modellen med ett extra lager av skum som ska säkerställa en förhöjd komfortupplevelse.

Centralt i kupén finns infotainmentsystemet beståendes av en 10-tumspekskärm snett vinklad mot föraren. På den centrala skärmen är det möjligt att spegla sin egen mobiltelefon med egna appar för ett bekantare gränssnitt.

Utöver pekskärmen slopar Citroën det traditionella instrumentklustret som annars idag brukar bestå av ytterligare en skärm modell större bakom ratten. Istället projicerar man de viktigaste siffrorna på en svart glansig yta strax under framrutan.

Bland standardfunktioner nämns också en rad förarassistanssystem, från autobroms till filhållningsassistent och parkeringsradar. 

Bagaget lastar 310 liter, och utöver det kan den bakre stolsraden fällas enligt 60/40-principen för att utöka lastkapaciteten ytterligare.

Kommer till Sverige 2024

Den svenska premiären är alltså planerad till våren 2024. Hur instegspriset på 23 300 euro kommer översättas till svenska kronor återstår att se. Vi kan dock förvänta oss att detta kommer att bli en av marknadens billigaste elbilar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.