Så snabbt kör elbilen in sin klimatskuld med olika energimixer

Pressbild: Volkswagen

Att elbilar släpper ut mindre växthusgaser än bilar med förbränningsmotorer vid drift är allmänt känt. Men när det kommer till elbilar så finns det en betydligt större skuld att köra in, det eftersom bland annat batteriet orsakar större initiala utsläpp vid produktionen än motsvarande bilar med förbränningsmotorer.

Forskare vid tyska ingenjörernas branschorganisation VDI har räknat på hur lång tid det tar att köra in den skulden. I studien ingick ett urval av mellanstora bilar motsvarande Volkswagen ID.3 och Volkswagen Golf.

Den visar att en elbil alltid blir det bättre alternativet på sikt, och det också förhållandevis snabbt. Studien visar också på en del intressanta iaktagelser beroende på hur elen till elbilen produceras.

  • Med en körsträcka på över 9000 mil är elbilar (som VW ID.3) som drivs av en tysk energimix mer klimatvänlig än bilar med förbränningsmotorer.
  • Om elen kommer från förnybara energikällor är brytpunkten istället 6500 mil.
  • Om elbilen drivs av el genererad från fossila bränslen blir brytpunkten vid 16 000 mil.

– Resultatet visar att vi har ett stort behov av åtgärder på många områden. Ur ett klimatperspektiv understryks behovet av att använda gröna energikällor för produktion och drift av bilar, kommenterar VDI:s ordförande Lutz Eckstein. 

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.