Så här borde alla Ionity-laddstationer se ut

I förra veckan var jag i södra Frankrike för provkörning av en ny elbil. När jag susade fram på motorvägen A51 i höjd med Meyrargues noterade jag en extra stor Ionity-station passera i ögonvrån.

Stationen var så iögonfallande att det inte fanns något annat val än att vända om, köra tillbaka ett par kilometer, för att sedan vända om igen så att jag kunde ta avfarten till stationen. Väl framme på stationen fanns en Ionity av rang. Det på en nivå långt bortom de ensamma fyra till sex stolparna vi är vana vid att se i Sverige.

Uppställda under ett tak med solpaneler stod inte mindre in 12 tycken 350 kW-snabbladdare. Här fanns det således gott om laddkapacitet.

För den som inte har så bråttom fanns det dessutom två stycken CCS-laddare på 50 kW och två AC-laddare på 43 kW. Perfekt för den som vill ta ett litet längre stopp på den intilliggande rastplatsen och matstället. Dessutom fanns det två laddare på 50 kW med Chademo-kontakt.

En mulen och halvregnig dag som denna var det stora soltaket perfekt som väderskydd. Här kan man stå och känna sig skyddad fram vädrets makter.

Att starta en Ionity-laddare med betalkort är kanske inte det lättaste. En QR-kod ska läsas av och sedan slungas man in i en krånglig betalprocess i mobiltelefonen. Men inte här, på denna station i Frankrike. Här finns en digital kortläsare som gjorde kortbetalning till en fröjd. Blipp och laddningen är igång.

Givetvis erbjuder stationen också stöd för Plug & Charge, något som alla Ionity-stationer har idag. För en elbil med stöd för tekniken är det bara att plugga in och laddningen startar automatiskt.

Det enda det möjligtvis fanns att anmärka på var att stationen inte är allt för tillgänglig för den som kör med släpvagn. Men allt som allt, ett imponerande bygge och en vision av framtidens laddstation.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.