Renault uppdaterar eldrivna skåpbilarna Kangoo och Master

Under det här året introducerar Renault nya uppdaterade versioner av sina populära skåpbilar Renault Kangoo E-Tech och Renault Master E-Tech.

Master är den större av de två skåpbilarna och här är det nya större batteriet en av de största nyheterna. Med en kapacitet på 52 kWh ska Master E-Tech numera erbjuda en räckvidd på upp till 200 kilometer.

Dessutom introducerar man en ny effektivare motor med en effekt på 57 kW (76 hk). Det ska vara fullt tillräckligt för transporter i och omkring storstäderna. Ett nytt adaptivt bromsregenereringssystem ska också maximera energi som kan återvinnas vid inbromsningar.

Nya Master E-Tech kommer i 15 olika versioner, med val av olika längder och höjder. Allt från en version på 3,1 ton till 3,5 ton. Lastvolymen är mellan 8 till 15 kubikmeter. Dessutom kommer en chassimodell idealisk för flakbil, tippflak eller för andra typer av konverteringar.

Ombordladdaren för AC-laddning har en effekt på 7,4 kW. Vid DC-snabbladdning är den maximala kapaciteten 22 kW, vilket ska ge 50 km räckvidd på 45 minuter.

Uppdaterade Kangoo

I nya Renault Kangoo E-tech sitter ett nytt batteri på 45 kWh och bilen drivs framåt av en motor med en effekt på 90 kW (123 hk). Räckvidden är upp till 300 kilometer. Även här sitter samma nya adaptiva bromsregenereringssystem som i Master.

Kangoo E-Tech kan lasta upp till 3,9 kubikmeter med en nyttolast på 600 kilo. Den får också dragkrok och får dra 500 kilo. Avsaknaden av B-stolpen på passageraresidan ska dessutom göra det enklare att lasta in varor i bilen. Passagerarsätet går också att fälla för att ge ett utökat lastutrymme.

Snabbladdning finns som tillval på Kangoo med en kapacitet på upp till 80 kW. Annars är en 11 kW eller 22 kW ombordladdare för AC som gäller. Vid snabbladdning är det möjligt att ladda upp med 170 km på 30 minuter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.