Rea på elbilar ska locka till köpfest igen

Det har varit några gynnsamma år för landets bilförsäljare med en betydligt högre efterfrågan på bilar än vad biltillverkarna kunnat leverera. Händelser som komponentbrister och pandemin spelade marknaden ett spratt och fick biltillverkarna att prioritera de kunder som ville köpa elbilar.

Lägg där till att kunder på den svenska marknaden rusade till bilhallarna i november för att köpa en elbil innan bonusen slopades. Men det svänger snabbt. Nu under våren så har de flesta biltillverkarna återigen fått igång produktionsvolymerna, men står istället inför nya utmaningar när köpkraften plötsligt minskat.

Det osäkra ekonomiska läget har gjort att den svenska bilförsäljningen stannat av. Speciellt svag är privatmarknaden som stod för en stor del av elbilsförsäljningen, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Men även marknaden som helhet har minskat.

Dessutom har Tesla som ensam aktör på marknaden genomfört kraftiga prissänkningar under året vilket har skapat en Tesla-rusning som så klart tar stora marknadsandelar från de traditionella biltillverkarna.

Det är utmaningar som bilmarknaderna måste parera, och något som man nu i allt större utsträckning också tycks göra. Det har inte varit några direkta svar på Teslas nya lägre listpriser. Men flera biltillverkar kontrar med kampanjpriser på elbilar – men också ”naturliga prissänkningar” i form av förbättrade leveranssituationer. Nyligen sänkte till exempelvis Nissan priserna på elbilen Ariya med 30 000 kronor.

– Vi har fått en förbättrad leveranssituation och är glada över att kunna justera priserna på Ariya, så att fler kunder nu kan få möjlighet att köra denna fantastiska elbil, kommenterar Cecilie Pedersen, Country Manager Nissan Sverige.

Men även europeiska biltillverkare som Cupra, Opel och Peugeot har kampanjat ut elbilar med sänkningar runt 50 000 kronor under sommaren. Även Ford har gjort ett liknande motdrag på Mustang Mach-E.

Kina billigast på leasing

Tidigare i år införde kinesiska MG en egen ”klimatbonus” på 50 000 kronor i Sverige. Det i ett led att försöka kompensera för effekten av den slopade bonusen. MG lanserade också en ny basmodell av MG 4 vilket gjorde den till landets billigaste elbil med ett startpris på 329 990 kronor.

Under förra hösten kunde kunder med enkelhet privatleasa en elbil för 3000 kronor per månad. När bonusens slopades steg priserna plötsligt med minst 2000 kronor.

Nu är många leasingpriser, främst från de kinesiska tillverkarna, tillbaka på dessa låga nivåer. Idag är det återigen möjligt att leasa en MG 4 för 2995 kronor per månad. Vi ser också liknande kampanjer från BYD – där Atto 3 också går att leasa från 2 995 kronor per månad. Nu är det bara möjligtvis ränteläget som skruvar upp månadskostnaden.

Prisfesten kommer fortsätta

Prisfesten lär fortsätta, och nya lägre priser på elbilar kommer bli det nya normala. Inom två år kommer en ny generation elbilar som ger betydligt mer elbil för pengarna än vad som tidigare kunnat ges. Det är en naturlig del av teknikutvecklingen.

Där ligger Volvo EX30 nära till hands med leveransstart till våren. Det med ett baspris på 429 900 kronor. Och strax under halvmiljonen för den som vill gå upp i utrustningsnivå. Runt hörnet finns också BMW:s storsatsning på ett billigare segment elbilar motsvarande 3-serien. Dessa kommer BMW att visa upp i höst med lansering till 2025.

Det är bara en rad i serien av billigare och mer överkomliga elbilar som vi konsumenter har blivit lovade inom de kommande åren. Det är en naturlig utveckling av biltillverkarnas långsiktiga investeringar på elbilar.

Lägg där till att biltillverkarna i allt större grad måste erbjuda rätt produkter, till rätt pris för att också leva upp till EU:s utsläppskrav. Det finns helt enkelt en tydlig kvot för hur många elbilar biltillverkarna måste sälja fram till att bilar med förbränningsmotorer blir förbjudna helt och hållet.

Under hösten kommer vi se betydligt mer vässade kampanjer på elbilar i kombination med nya attraktiva produkter för att locka oss köpare. Det viktiga på lång sikt är inte att upprätthålla försäljningen av bilar med förbränningsmotorer, det är att öka volymen elbilar.

I Sverige ligger vi i framkant med en hög andel elbilar i bilförsäljningen. Men utvecklingen på andra viktiga och större marknader ser ut som den utveckling vi haft i Sverige under de senaste åren. Det kommer att ge skalfördelar som gynnar alla nybilsköpare och på sikt också begagnatmarknaden.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.