Krönika: Volvo EX30 har precis startat ett priskrig – Tesla och Volvo är nu lika men olika

Så lika, men ändå olika.

Elbilar med lägre priser är något som marknaden skrikit efter länge. Igår var det Volvo Cars dag när man visade upp sin nya elbil Volvo EX30 och med det har Volvo precis krossat många konkurrenter. För den som söker en kompakt stadssuv med eldrift kommer EX30 vara klockren.

Priset för basmodellen med en räckvidd på 330 kilometer startar på 429 900 kronor. Det är fortfarande mycket pengar men samtidigt är det också en stor befrielse med lanseringar som kostar under halvmiljonen.

Det kanske inte når ner till Volkswagens ambitioner med kommande folk-elbil ID.2 med ett europeiskt riktpris från 25 000 euro (att jämföra med det europeiska riktpriset på EX30 som är 35 000 euro).

Men det är en viktig markör på att vi är på väg åt rätt håll. Speciellt efter vårens lanseringar av alla miljonsuvar. Men i Sverige är det inte basmodellen som kommer att sälja som smör. Här tror jag att de flesta köparna kommer att kasta pengarna på mellanvarianten Volvo EX30 Single Motor Extended Range med ett pris som startar på 489 000 kronor.

Den varianten får ett större batteri och en räckvidd på 480 kilometer. Det i kombination med snabb laddning som ska ladda batteriet från 10 till 80 procent på 26 minuter så innebär det en liten elbil utan laddångest även på längre resor. Även på vintern.

EX30 blir en utmanare

Så med ett pris strax under halvmiljonen före tillval har Volvo visat var skåpet ska stå ett tag framöver. Helt plötsligt har vi en hel del mindre solklara alternativ för den som letar efter en elbil.

Listan på elbilar under halvmiljonen är fortfarande ändå lång (det finns ett trettiotal). Men om vi bryter isär den listan och väljer ut några modeller med ungefär samma storlek, utrymmen och prisklass så sticker Volvo EX30 ut.

Dels för att det är en Volvo. Volvo ligger svenskarna varmt om hjärtat trots att ägaren numera är kinesiska Geely. Men Volvo visar också på ett teknologiskt försprång i form av bättre räckvidd och snabbare laddning.

I urvalet av elbilar med en likvärdig räckvidd och snarlik prislapp, om vi nu ska stirra oss blinda på räckvidden, så finns det bara Tesla Model 3 RWD (som visserligen inte är en suv) och de sydkoreanska modellerna Kia e-Soul och Hyundai Kona. Tre stycken väletablerade och omtyckta modeller som alla mognat över tid.

Men viktigare än räckvidd är kanske effekten på snabbladdningen. Det är direkt avgörande för att långresor ska bli bekymmersfria. Din EX30 kommer du vilja ta på långtur. Här ser sig Volvo EX30 endast marginellt slagen av Tesla Model 3. En sorts bonus är ju att EX30 också kan ladda vid Tesla Supercharger-nätverket och att Volvo klokt nog har satt laddporten på "rätt Tesla-vänliga sida".

De sydkoreanska modellerna e-Soul och Kona halkar efter på snabbladdningen, och det ganska rejält med 45 minuter till 80 procent. Och de modellerna som tidsmässigt laddar närmare Volvo och Tesla har betydligt mindre batterier och kortare räckvidd. Förhållandet mellan räckvidd och snabbladdningen på de modellerna gör dem betydligt långsammare på längre resor och kan därför inte utmana.

Volvo EX30 är också betydligt mer kraftfull än alla modellerna på listan (förutom Teslan då) med en motor som levererar hela 200 kW (272 hk). Onödigt kan en del tycka men innerst inne är det alltid lite kul med extra drag utan något nämnvärt prispåslag.

Liten SUV.

Esset i rockärmen

Det är inte bara drag i form av hästkrafter som Volvo EX30 kan utmana med. EX30 får också dragkrok med en dragkapacitet på mellan 1000 och 1600 kilo. Just min spådda storsäljare Single Motor Extended Range kommer kunna dra 1400 kilo. Det är bara Tesla Model 3 på listan ovanför som också har dragkrok med en betydelsefull dragkapacitet, på 1000 kilo.

Och när vi ändå pratar Tesla Model 3. Likheterna med EX30 är många. Tesla kan teknik, och har ett bra infotainmentsystem men det har också Volvo genom Google Automotive OS. Volvo har bevisat att det fungerar i XC40 och det kommer vara minst lika bra i EX30.

Tesla och (nya) Volvo-taktiken: Ta bort allt som kostar pengar.

Volvo tycks också ha tagit efter Tesla på flera plan. Dels genom en minimalistisk och enklare interiör. Det finns uppenbara kostnadsbesparingar som bortplockandet av fysiska knappar och all hårdvara som gömmer sig bakom en sådan. Istället styrs det mesta genom pekskärmen. En tydlig markör är att varken Model 3 eller EX30 har någon instrumenteringen bakom ratten.

Men så klart det uppenbara. På sista raden spelar de två elbilarna i två olika fordonssegment. En är en sportig sedan med ett bökigt bagage medan den andra är en praktiskt (sportig?) suv med en rejäl öppning bak.

Sedan eller SUV. Smaken är som baken och det blir antingen det ena eller det andra.

Så vad händer nu?

På pappret ser Volvo EX30 ut att vara ett riktigt rationellt val för den som söker en billigare elbil med bra prestanda. Den tickar rätt förhållande mellan pris, prestanda och innovation för att ta en pallplats bland elbilarna i prisklassen.

Vad kan de andra ska göra? Det återstår att se. De första leveranserna av Volvo EX30 kommer först efter årsskiftet, så även om chanserna är mikroskopiska så kanske det lurar något magiskt motdrag från något annat håll...

Våren 2024 kommer i alla fall ha två solklara storsäljare i segmentet halvmiljonen som kommer bråka om köparnas surt förvärvade 500 000 kronor: Volvo EX30 och Tesla Model 3. Wow, vilken spännande strid det kan bli med två elbilar som är så lika, men ändå helt olika!

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.