Rapport: Så håller batteriet i Teslas elbilar efter 32 000 mil

Tesla har släppt sin årliga påverkansrapport (Impact Report) om vilken påverkan Tesla har på hållbarhetsarbete och miljön. En av detaljerna i rapporten redovisar hur batteridegenereringen ser ut över tid i de högspänningsbatterier som sitter i Teslas bilar.

I rapporten skriver Tesla att man räknar med att en bil i genomsnitt kör i 32 000 mil i USA och 24 000 mil i Europa innan den hamnar på skroten. Vid 32 000 mil har fortfarande batteriet kvar 88 procent av sin ursprungliga kapacitet.

Källa: Test Impact Report 2022.

Siffran 88 procent är något lägre än den Tesla redovisade 2021, då var siffran 90 procent. Men i takt med att allt fler bilar hinner köra allt längre blir data mer exakt.

Anledningen till att Tesla bara redovisar för Tesla Model S och Model X är för att det är de modellerna som funnits på marknaden en längre tid och har hunnit köra de längre sträckorna.

– Prestanda för nyare batterikemier (visas inte här) kan variera och vi planerar att utöka rapporten när vi har tillräckligt med data, skriver Tesla kort.

Data från tredjepart visar att Tesla Model 3 och Model Y också håller över längre miltal. De siffrorna visar runt 90 procent efter 16 000 mil, och runt 85 procent efter 32 000 mil.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.