Teslas batterier ska överleva bilen – sen kan 92 procent återvinnas

Det finns en viktig skillnad mellan fossila bränslen och litiumjonbatterier som energikälla. Medan fossila bränslen utvinns och används en gång, så är materialen i ett litiumjonbatteri återvinningsbara.

De dyrbara fossila bränslena eldas upp och hamnar i naturen som giftiga ämnen. I ett batteri stannar det dyrbara råmaterialet tills det monteras isär. Därefter går materialet att återvinna när batteriet har passerat sin livslängd.

I sin senaste Impact Report berättar Tesla att man idag har tekniken för att återvinna 92 procent av råmaterialet i ett gammalt batteri till att skapa ett nytt batteri. Det innebär att en batterimängd på 1 000 kWh efter återvinning kan ge batterier med en total kapacitet på 921 kWh.

Idag återvinner Tesla alla batterier man tar hand om. De är dock få kundlevererade batterier som nått slutet av sin livscykel. De flesta batterierna man återvinner idag är batterier från tidiga utvecklingssstadier och testfordon.

Den små mängden batterier från konsumentbilar som Tesla hanterar idag är batterier som suttit i bilar med exceptionellt långa körsträckor. Till exempel bilar som gått som taxi.

– Eftersom vi bara har producerat Model S (vår äldsta modell) i cirka tio år, och våra energilagringsprodukter ännu kortare, kommer det troligen att dröja en tid innan vi börjar få tillbaka fordonsbatterier i större volymer, skriver Tesla i rapporten.

Lång livslängd bättre än återvinning

Det viktigaste ur ett hållbarhetsaspekt är inte att återvinna batterierna. Det är att bygga batterier med längre livslängd. Det är lönsamt både för miljön och affären. Tesla arbetar aktivt med att ständigt optimera och förlänga livslängden i batterier både före och efter leverans.

Genom trådlösa mjukvaruuppdateringar kan till exempel Teslas ingenjörer rulla ut optimeringar när man hittar smarta sätta att förbättra effektiviteten i en redan levererad bil.

Det är Tesla Model S och Model X som funnits på marknaden under en längre period och där vi kan hämta den bästa hållbarhetsdatan. I en graf har Tesla redovisat batteriernas förmåga att bibehålla sin kapacitet över tid. I genomsnitt har batterierna kvar ungefär 90 procent av sin kapacitet efter 32 000 mil.

Det är imponerande siffror, som sträcker sig långt över den genomsnittliga livslängden hos bilar på marknaden i stort. Tesla räknar med att en bil i USA kör 32 000 mil innan den hamnar på skroten. I Europa är motsvarande siffra 24 000 mil.

I framtiden räknar Tesla med att kunna utveckla ett batteri som ska klara 160 000 mil, vilket ska motsvarade fem gånger den genomsnittliga livslängden hos bilar. Efter det kan batteriet dessutom återvinnas och bli ett nytt batteri.

Om du är nyfiken på Teslas senaste utgåva av Impact Report, finns den att läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.