Rapport: Kinesiska elbilar ett hot mot europeisk bilindustri – kräver importskatt

Skiftet till elbilar är den största omställningen någonsin för europeisk bilindustri. Det slår tyska försäkringsgruppen Allianz fast i en omfattande rapport. Men man pekar också på en tydlig risk och det är den kinesiska bilindustrin.

Kina fattade redan för 15 år sedan att elbilar var vägen framåt. Sedan dess har landet investerat miljardbelopp i både bilindustrin och infrastruktren. Som ett resultat av det dominerar Kina den inhemska försäljningen av elbilar med en marknadsandel på 80 procent.

De europeiska tillverkarna har redan förlorat stora marknadsandelar i Kina. Samma sak kan hända på andra marknader runtom i världen när Kina fortsätter med sina exporter på nya marknader. Historiskt har den europeiska bilindustrins export värderats till 70 till 110 miljarder euro årligen.

Samtidigt har också de kinesiska biltillverkerna tagit allt större marknadsandelar i Europa. Flera kinesiska modeller finns nu på topplistorna över de bästsäljande elbilarna.

Om de kinesiska tillverkarna skulle nå en marknadsandel på 13,5 procent i Europa (motsvarande 1,5 miljoner elbilar per år) skulle den europeiska bilindustrin förlora 24,2 miljarder euro. Påverkan skulle slå särskilt hårt mot bilberoende ekonomier som Tyskland, Slovakien och Tjeckien, skriver Allianz.

Vill se importskatter

Allianz menar att EU måste förändra sin lagstiftning. Bland annat vill man se jämnare handelsvillkor med Kina och USA. Idag är det för billigt för kinesiska tillverkare att exportera bilar till Europa.

Nyligen införde USA högre skatter på elbilar tillverkade utanför landet vilket också kommer medföra att de kinesiska tillverkarna istället kommer öka sitt fokus på Europa där det är billigare att sälja elbilar.

Allianz menar att EU måste göra mer för att främja skiftet till elbilar så att det går fortare och blir möjligt att snabbare bli självförsörjande på råvaror som är direkt avgörande för batteritillverkning.

Dessutom skulle investeringar i nästa generationens batteriteknik hjälpa den europeiska bilsektorn att ställa sig om även på längre sikt. På så vis kan de europeiska biltillverkarna behålla marknadsandelarna.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här (pdf).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.