Provar nya Volkswagen ID.3 som blivit bättre på många områden

Andra generationen Volkswagen ID.3 är här och jag har under några timmar fått tillfället att bekanta mig med den nygamla elbilen. Genomgående är förändringarna subtila men märkbara och det är tydligt att Volkswagen efter önskemål, och viss kritik valt att lyssna på en del av de synpunkter som kunderna haft.

Exteriört finner vi kanske de minst viktiga ändringarna. Att de inte är viktiga ska dock inte misstolkas, de är trevliga. För Volkswagens del handlar det om att återigen ”hitta tillbaka till Volkswagen” – ett mantra som biltillverkaren pushat hårt med under vårens lansering av nya ID.3, men också med kommande ID.7 och konceptet Volkswagen ID.2all.

Foto: Volkswagen/James Holm.

På utsidan har Volkswagen tonat ner den ”typiska elbils-looken”, som så många biltillverkare trendigt nog hoppat på under de senaste åren. Fronten har blivit mer vanlig bil, och borta är den tydliga svarta listen som bredde ut sig under framrutan.

Nere på fronten har Volkswagen också slopat sitt ”fiskfjällsmönster”, eller som Volkswagen kallar det för ”honeycomb”. Nu ser vi en mer tuff front som också förbättrar luftflödet runt framhjulen och gör ID.3 mer aerodynamisk. Ett trevligt lyft.

Från sidan har Volkswagen lagt till en tydlig kontur mot det svarta taket i form av en mattfärgad silverlist som sträcker sig längs hela taklinjen. Den mönstrade klisteretiketten på bakstolpen är också borta.

Två nya kulörer. Foto: Volkswagen/James Holm.

Nya ID.3 finns också i två nya färger. Den riktigt läckra blåa färgen Costa Azul Metallic och en grön kulör som Volkswagen döpt till Dark Olivine Metallic. Den sistnämnda skiftar kraftigt i färg under olika ljusförhållanden och betraktningsvinklar.

Det är kanske inte uppdateringar som Volkswagen har varit tvungna att göra, men det hela ger ett mognare intryck – och Volkswagen gör rätt i att sluta särskilja elbilar från sina andra bilmodeller med förbränningsmotor som är under utfasning.

Interiören är ett lyft

Foto: Volkswagen/James Holm.

Interiören står kanske ändå för de mer påtagliga förbättringarna och det som förare och passagerare i det långa loppet kommer bry sig mest om. Den tidigare ID.3 kritiserades för plastiga och hårda ytor. Volkswagen har lyssnat.

Ytorna interiört har förbättrats rejält med mjukare ytor och finare material på instrumentpanelen och dörrsidorna. Något som faktiskt gör helhetsupplevelsen mycket bättre. Armstöden på dörrsidorna har dessutom blivit bredare. Dessutom har man satsat på mer hållbara material och återvunna material i klädseln och ratten består numera av veganläder istället för äkta läder.

Dörrsidorna har blivit betydligt mycket trevligare. Foto: Volkswagen/James Holm.

Volkswagen ID.3 har också en ny större pekskärm. Den är nu på 12 tum mot tidigare 10 något som gör pekskärmen lättare att använda och läsa av. Här har Volkswagen också introducerat en ny generation mjukvara med en rad nya funktioner och förbättrade menyval.

Det största i mjukvaran är den nya ruttplaneraren som hjälper till att planera laddstopp och visar en bra översikt på resans olika etapper och laddstoppens längd. Plug & Charge är också en given framtidsfunktion som nu nått ID.3 som kan ge en bättre laddningsupplevelse.

Nya skärmen i fokus. Foto: Volkswagen/James Holm.

En hel del funktioner ingår nu också som standardutrustning: Här finns en 2-zonsklimatanläggning och att båda framstolarna nu är höjdinställningsbara. Baksätet är också delbart med armstöd och genomlastningslucka och nya ID.3 får också helljusassistenten Light Assist som standard.

Foto: Volkswagen/James Holm.

Som tillval kan ID.3 också erbjuda Travel Assist-systemet med molndata som förbättrar den automatiserade körningen. Bilen hämta hem data och information om hur den exempelvis ska placera sig i körfält beroende på hur andra har kört på samma sträcka tidigare.

Ännu en nyhet är tillvalet Park Assist Plus som kan spara in parkeringsmanövrer för att bilen själv ska kunna parkera eller ta sig ut från parkeringsplatsen.

Knapparna under skärmen är tyvärr fortsatt inte upplysta.

Under pekskärmen finns en rad reglage för att bland annat styra volymen på mediaspelaren och temperaturen på klimatanläggningen. Den största kritiken här är att knapparna inte är upplysta och försvinner i mörkret. Tråkigt nog har Volkswagen inte valt att förbättra detta i samband med denna uppdateringen. Denna kritik har Volkswagen först tagit till sig med kommande Volkswagen ID.7.

Inte mycket nytt ”under huven”

Volkswagen kommer erbjuda ID.3 med två olika batteristorlekar, antingen 58 eller 77 kWh. Långfärdsversionen ID.3 Pro S (4-sits) med det stora batteriet kommer med en räckvidd på 556 kilometer (WLTP). Medan ID.3 Pro som är modellen med det mindre batteriet på 58 kWh ska få en WLTP-räckvidd på 426 kilometer. Ett par kilometers bättring från förra generationen.

Båda varianterna har kvar samma elmotor sedan tidigare med drift på bakhjulen. Den har en effekt på 150 kW (204 hk) och tar den kompakta elbilen från 0 till 100 km/h på 7,4 sekunder, eller 7,9 sekunder för modellen med det större batteriet.

Ett lyft för modellen med 77 kWh-batteriet är att snabbladdningen blir snabbare. En maximal laddningseffekt på 170 kW ska säkerställa att det är möjligt att ladda från fem till 80 procent på 30 minuter. Kanske ett givet val för den som vill ha en liten elbil med lång räckvidd. Om man klarar sig med fyra sittplatser.

Modellen med det mindre batteriet har en maximalt effekt på 120 kW precis som tidigare och gör samma laddningsintervall från fem till 80 procent på lite mer blygsamma 35 minuter.

ID.3 kommer är också redo för dubbelriktad laddning, men det är något som kommer aktiveras vid ett senare tillfälle när alla standarder är fastställda.

Köregenskaperna och komforten är i övrigt helt i linje med den tidigare ID.3. En trevlig, stadig och relativt tyst små-elbil.

Summering

Foto: Volkswagen/James Holm.

Summerat är Volkswagen ID.3 ett fortsatt fint inslag i segmentet av kompakta elbilar tillverkade i Europa. Den kommer utmana systerbilen Cupra Born som säkert fångade kunder som inte tilltalades av den första generationen ID.3.

Den nya ombonade interiören är ett stort plus och den större pekskärmen i kombination med senaste mjukvaran gör den digitala upplevelsen enklare. För den som väljer modellen med det större batteriet kommer också snabbladdningen innebär ett märkbart lyft. Exteriören? Ja, den kan nog tilltala fler.

Säljstarten av nya ID.3 startade i april, lanseringen sker vecka 25. Priserna för ID.3 Pro Performance startar på 479 900 kronor och modellen med det större batteriet ID.3 Pro S (4-sits) startar på 539 900 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.