Premiär: Volkswagen ID.7 får lång räckvidd och är redo för långresor

Idag har Volkswagen presenterat nya elbilen Volkswagen ID.7. Det blir en flaggskeppsmodell, med lång räckvidd redo för långresor. Den placerar sig i ett toppsegment och är dessutom Volkswagens första helt eldrivna sedan. Nya ID.7 blir en viktig pusselbit till att Volkswagen ska kunna bredda sin försäljning av elbilar.

Volkswagen kommer erbjuda ID.7 med två storlekar på batteriet. Det största batteriet sitter i ID.7 Pro S och är på 86 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 700 kilometer. I den andra varianten ID.7 Pro sitter ett batteri på 77 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 615 kilometer.

God aerodynamik (0,23 cd) i kombination med en nyutvecklad elmotor bidrar till effektiviteten och den långa räckvidden. Elmotorn sitter på bakaxeln och ID.7 är således bakhjulsdriven. Senare kommer också en fyrhjulsdriven ID.7 GTX med dubbla motorer.

Den nya elmotorn i ID.7 är kapabel till att leverera upp till 210 kW (286 hk) med ett maximalt vridmoment på 550 Nm. ID.7 ska preliminärt klara 0 till 100 km/h på 7 sekunder med en toppfart på 180 km/h.

Snabbladdningen kommer vara möjlig med hastigheter på upp till 200 kW. ID.7 kommer också ha stöd för förvärmning av batteriet inför laddstoppen, där funktionen är helt automatiserad genom integrering i navigationsrutten.

Storleksmässigt mäter Volkswagen ID.7 4 961 mm på längden, med en höjd på 1538 mm och en bredd på 1862 mm. Tjänstevikten är preliminärt 2200 kilo.

Generösa utrymmen

Tack vare en lång hjulbas på 2 966 mm och den kompakta elektriska drivlinan blir Volkswagen ID.7 oerhört rymligt. Ett panoramaglas ökar på rymdkänslan och ljusinsläppet. Med tillvalet smart glas är det möjligt att variera ljusinsläppet på glasytan.

Fram finns det gott om plats även för långa personer som jag, som mäter in på 191 centimeter. Kvalitetskänslan känns genomgående lagom hög med påkostade men inte allt för vräkiga detaljer.

I baksätet är benutrymmet mycket generöst tilltaget, även för min längd. Takhöjden är dock ett problem för min längd på grund av den sluttande taklinjen. Här får jag hoppas på att kombivarianten som presenteras nästa år blir rymligare.

Stor öppning till bagaget.

Bagaget är komplett med skidlucka och 40/60-fällning. Det lastar 532 liter och här hittar vi både lastkrokar, insynsskydd och ett 12-voltsuttag. Under golvet gömmer sig också en djup ”förvaringsbalja”. Dragkrok blir det också, som preliminärt får dra 1200 kilo.

Hög finish och ny känsla

I kupén möts vi av en helt nydesignad interiör med högkvalitativa material. Instrumentbrädan har en mjuk och vadderad yta, och centralt finns en pekskärm på 15 tum. Ventilationsutblåsen sitter diskret i en långsmal remsa som löper längs med hela panelen.

Upplysta knappar under pekskärmen, men rattknapparna är fortfarande samma haptiska knappar vi känner igen från ID.4.

Förarnas instrumentering sitter diskret i samma långsmala remsa och kompletteras av en head-up-display, som ger föraren all den nödvändiga informationen som man behöver. Det hela har gjort det möjligt för Volkswagen att helt förändra kupén och frångå den traditionella instrumenteringen.

Mittskärmen inkluderar navigeringsfunktioner, appar, mediaspelare men också inställningar för stolar och klimatkontrollen. Det nya infotainmentsystemet är betydligt mer anpassningsbart än på tidigare ID-modeller och det är möjligt att själva placera favoritappar och genvägar på skärmen. Under displayen finns pekreglage för temperatur och volym, som är upplysta!

Klimatanläggningen tar en helt ny nivå med ID.7. Klimatanläggningen är utrustad med smarta luftventiler som kan sprida och fördela luften snabbare i kupén genom helt automatiserade och dynamiska rörelser. Det ska också minska det upplevda vinddraget. Stolarna har en integrerad fukt- och temperatursensor som kan känna av behovet av att kyla ner eller värma upp stolarna.

Förarasisstanssystem

För att verkligen göra Volkswagen ID.7 till en självgående bil har Volkswagen också integrerat en hel del förarassistanssystem. Bland annat finns assisterad parkering, som kan göra ID.7 helt självparkerande. Det är möjligt att spela in komplexa parkeringsrutiner, som ID.7 sedan kan återskapa på egen hand. Då räcker det att föraren sitter i bilen, eller står utanför och övervakar parkeringen.

Volkswagen Travel Assist är fullt uppkopplad, och kan använda sig av data insamlad från andra fordon för att navigera och ta beslut. Det kommer ge en mer mjukare och mer förutsägbar resa. ID.7 får också funktioner som adaptiv farthållare och automatiska filbyten.

Mer detaljer kommer

Mer detaljer om ID.7 kommer att släppas framöver. Säljstarten är planerad till andra halvan av detta året, med lansering under fjärde kvartalet. Några prisuppgifter har ännu inte presenterats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.