Polestar har valt batteripartner till Polestar 5 – ”ultralånga battericeller”

Polestars kommande fyradörrars GT-modell Polestar 5 ska gå i produktion 2025. Nu meddelar Polestar att man funnit den partner som ska leverera batterier till den högpresterande GT-bilen. Det genom sydkoreanska batteritillverkaren SK On som man nu tecknat ett avtal med.

Polestar 5 kräver batterier med en högpresterande batterikemi, snabb laddning och effektiv urladdning och överlägsen räckvidd. Det är något som SK On:s teknik kan svara upp till. Battericellsmodulerna med en hög nickel-halt består av ultralånga 56 centimeter celler med en hög energitäthet.

– Vår relation med SK On har varit fruktbar från vårt första samarbetsavtal och deras investering i vårt varumärke. Polestar 5 utvecklas snabbt och kommer att ha detta högkapacitetsbatteri för att erbjuda den prestanda som förväntas av vår GT-modell, berättar Thomas Ingenlath, Polestars vd.

Jee Dong-seob som är VD för SK On tillägger:

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Polestar på deras exklusiva elbilsmodell. Vi kommer att stärka vårt partnerskap med Polestar och skapa nya möjligheter genom detta avtal.

Bakom utvecklingen av Polestar 5 står ett team i Storbritannien och Sverige. Det brittiska teamet fokuserar på att utveckla chassit medan det svenska teamet fokuserar på en ny elektrisk drivlina.

Polestar har tidigare berättat att den nya elektriska motorn ska erbjuda en överlägsen effekt i kombination med ett 800V-system. Den produktionsklara bilen kan få två motorer som tillsammans levererar upp till 650 kW (884 hk) och 900 Nm i motoreffekt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.