I ett konfererenssamtal för aktieägarna har Tesla under natten redovisat resultatet för 2021 och planerna framåt. Förra året sammanfattas med rekord på en turbult marknad kantad av komponentbrist. Trots det gjorde Tesla ett nettoresultat på 5,5 miljarder dollar för 2021, vilket kan jämföras med 3,5 miljarder året innan.
– 2021 var ett genombrottsår för Tesla. Det bör inte längre råda tvivel om elbilens möjligheter och lönsamhet. Våra leveranser ökade med 87 % under 2021, skriver Tesla i ett uttalandet.
Under 2021 tillverkade Tesla 930 422 bilar. Antalet leverade bilar under året slutade på 936 222 stycken. I huvudsak är det Tesla Model 3 och Model Y. Under konferenssamtalet förklarades det också att Model Y är den modell med högst marginaler och har en stor bidragande roll till Teslas lönsamhet.
År | Model S/X Levererade | Model 3/Y Levererade | Totalt Levererade |
2021 | 24 980 | 911 242 | 936 222 |
2020 | 57 085 | 442 562 | 499 647 |
2019 | 66 771 | 300 885 | 367 656 |
2018 | 99 451 | 146 055 | 245 506 |
2017 | 101 417 | 1 764 | 103 181 |
Tesla under 2022
Under konferenssamtalet pratade Teslas VD Elon Musk en hel del om planerna framåt. Under 2022 räknar han med att kunna öka försäljningen med mer än 50 procent. Trots att man ser fortsatta utmaningar i leveranskedjan till följd av den globala komponentbristen.
– Efter ett lyckat år tittar vi nu på vår framtid. Texas och Berlin. Vi har startat en liten produktion både i Texas och Berlin under förra kvartalet, men det är inte det viktigaste. Vi fokuserar mer på när vi kan nå volymproduktion och när vi kan börja leverera bilarna till våra kunder, berättade Elon.
– Jag tycker det är värt att notera, precis som internet observerat, att vi har tillverkat en hel del bilar i Texas och Berlin, tillägger Elon.
I Texas byggs Tesla Model Y med ett strukturellt batteripaket med nya battericeller som fått namnet 4680. De första bilarna kommer att levereras så fort de fått sin slutcertifiering, vilket Elon hoppas ska ske ”förhållandevis snart”. Även för fabriken i Berlin väntar man fortfarande på myndigheternas sista godkännande.
Utökad produktion – nya fabriker

Elon berättade också att Tesla kommer fortsätta växa för att maximera produktonen i varje fabrik. Man kommer också bygga nya fabriker i framtiden även om man inte är redo att meddela några nya platser just nu.
– Men vi kommer under 2022 titta på nya platser och kanske meddela något kring slutet av 2022, sa Elon under samtalet.
Det är inte produktionskapaciteten i fabrikerna som begränsar produktionsvolymerna. Utmaningen är den globala chip- och komponentbristen i allmänhet. Även under 2022 räknar Tesla med vissa fortsatta utmaningar men också att det blir något lugnare än 2021 som var kaotiskt.
Elon meddelade också att det inte blir några nya produktlanseringen under året. Att skala upp produktionsvolymen var fullt fokus för Tesla under 2021 och kommer så även vara under 2022.
– Om vi hade introducerat en ny bil förra året skulle vår totala produktion vara densamma på grund av chipbegränsningar och detsamma gäller i år. Vi kommer inte att introducera nya fordonsmodeller i år. Det skulle inte vara vettigt eftersom vi har komponentbristen, sa Elon under mötet.

– Vi kommer däremot att genomföra en hel teknikarbete och skapa verktygen för att kunna bygga dessa modellerna. Cybertruck, Semi, Roadster och Optimus (Teslas robot) och var redo att ta dem till produktion förhoppningsvis nästa år, förklarade Elon.
Roboten Optimus kommer att bli ett viktigt verktyg inom framtidens produktionsindustri för att tackla bristen på arbetskraft. Som ett exempel nämner Elon att den skulle kunna stå för tunga lyfta vid produktionslinan. Den har potential att på sikt bli större än fordonstillverkningen inom Tesla, avslutar Elon.
Lyssna in till en repris på samtalet i spelaren nedan:
Kommentera