Nya elbilsbatteriet från CATL: Behåller energin även i kyla

Batteritillverkaren CATL som levererar elbilsbatterier till bland annat Tesla har utvecklat en ny sort batteri fritt från nickel, kobolt och litium. Istället använder batterierna natrium och har fått namnet natriumjonbatterier.

Batteriet beskriver CATL som oerhört tåliga med garanterad lång livslängd. En av de största fördelarna som gynnar oss nordbor är att batteriet presterar oerhört bra i kyla.

Vid 20 minusgrader ska batteriet kunna behålla 90 procent av sin kapacitet. Batterierna ska också tåla en betydligt högre laddeffekt än dagens litumjonbatterier. Ett normalstort batteri ska kunna laddas till 80 procent på ungefär en kvart.

Det finns dock en liten nackdel. Natriumjonbatterierna har lägre energidensitet än litiumjonbatterier. Det kommer ge tryngre batteriet. Första generationen batteri kommer ha en energidensitet på 160 Wh/kg. På sikt hoppas dock CATL att kunna nå en energitäthet på 200 Wh/kg. Då matchar man sitt lågprisbatteri LFP som bland annat finns i Tesla Model 3 Standard Range.

CATL experimenterar också med att blanda litiumjonceller med natriumjonceller för att på så vis kunna dra nytta av fördelarna hos de båda teknikerna. Till exempel den högre energidensiteten hos litiumjonbatterier och den högra tåligheten hos natriumjonbatterier.

CATL har inte nämnt hur den nya tekniken påverkar batteripriser, men experterna hoppas på att den ska kunna innebära betydligt lägre prissatta batterier. Produktionen förväntas komma igång under 2023.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.