Björn Nyland testar bakhjulsdrivna versionen av elbilen Mercedes EQS 450+ vilket är den elbil i Europa idag som erbjuder längst räckvidd. Den är utrustad med ett batteri på 107 kWh och lovar enligt WLTP en räckvidd på 758 kilometer. Det är dock ingen dussinbil, prislappen startar på 1 245 000 kronor för den lyxiga sedanen
I sitt klassiska räckviddstest på 1000 kilometer där Björn kör från Oslo ner till Helsingborg och tillbaka sätter han elbilarnas långfärdsförmåga på prov. Här är rätt kombination av räckvidd, effektivitet och snabbladdningsförmåga en vinnande faktor.
Länge har Tesla Model 3 Long Range toppat listorna med tiden 9 timmar och 15 minuter. Den första juli i år slog Björn det rekordet med en Tesla Model 3 Performance på 9 timmar och 5 minuter.
Så hur klarar sig Mercedes EQS 450+ som erbjuder marknadens längsta räckvidd då? Det kan du se i videon nedanför (spoilervarning: under videon hittar du också facit).
Testresultatet
Björn redovisar testresultat i en tabell, som du också kommer att kunna se i slutet av videon. Då kommenterar han också resultatet.
Bil | Tid | Wh/km förbrukning | Datum | Temp | |
1 | Nio ES8 100 kWh (batteribyte!) | 09:00 | 280 | 20.8.2022 | 20-24°C |
2 | Mercedes EQS 450+ | 09:05 | 220 | 28.8.2022 | 16-21°C |
3 | Tesla Model 3 Performance | 09:15 | 212 | 1.7.2022 | 19-28°C |
4 | BMW i4 eDrive40 | 09:20 | 208 | 9.7.2022 | 17-20°C |
5 | Tesla Model 3 LR 82 kWh | 09:20 | 186 | 11.7.2021 | 17-22°C |
Som referensbil har Björn också kört en laddhybrid på sträckan som endast krävde ett bensinstopp under resan. Det var en Kia Ceed PHEV som körde sträckan på nio timmar blankt. På topplistan ser vi att elbilarna på senare tid börjat kunna utmana förbränningsmotorn rejält.
Bonusvideo: Nio ES8 med batteribyte
Toppar listan sedan en vecka tillbaka gör faktiskt den kinesiska elbilen Nio ES8. Något som vid en första anblick är ganska oväntat då den faktiskt har kortare WLTP-räckvidd och dessutom är den törstigaste bland alla elbilarna på topplistan.
Så hur klarade den det då? Nio ES8 behöver inte några längre laddstopp istället kan föraren köra in på en batteribytarstation och byta ut det urladdade batteriet till ett fulladdat batteri. Något som bevisligen alltså sparar in på tiden.
Kommentera