Lucid Motors har bara sålt 150 elbilar i Europa – ska bli ”mer, mycket mer”

Amerikanska biltillverkaren Lucid Motors klev förra året in på den europeiska marknaden genom etableringar i Tyskland, Schweiz, Nederländerna och Norge. Märkets enda modell Lucid Air har väl däremot aldrig varit någon kioskvältare. Endast 150 bilar såldes under 2023.

– Varför vi inte nått några volymer? Jag tror att det är varumärkeskännedom. Vi finns bara på ett begränsat antal platser i ett begränsat antal länder, kommenterar Eric Bach, produktchef på Lucid Motors.

Lucid Motors kommer att fortsätta bygga upp en närvaro i Europa, det försäkrar Eric. På lång sikt finns introduktionen av märkets andra modell Lucid Gravity SUV, och efter det en lägre billigare mellanstor elbil. Men då är vi långt bort i tiden, Gravity kommer lanseras 2025, som tidigast.

I väntan på introduktionen av Gravity kommer Lucid istället att pressa priserna på sin enda modell Lucid Air. Genom introduktionen av den bakhjulsdrivna Air Pure sjunker priserna ner till strax under miljonen. Det kan jämföras med lanseringsmodellen av Lucid Air som kostade närmare 1,8 miljoner kronor.

– Mitt försäljningsmål är ”mer, mycket mer.” Jag vet att bilen lämpar sig utmärkt för europeiska vägar. Det var ett av mina utvecklingsmål, att göra den till en stabil bil på autobahn. Det betyder att Air är termiskt mycket robust och kan köras i höga hastigheter utan tapp av den elektriska prestandan. Vissa konkurrenter måste sänka sin effekt för att de blir varma, det måste inte vi, säger Eric.

Ny billigare modell 2026

Till 2026 planerar Lucid att introducera en lägre prissatt sedan i ett segment av mellanstora bilar. Här har det talats om priser strax norr om halvmiljonen på den amerikanska marknaden.

– Vi är inte säkra på priset här, eftersom det finns importtullar och moms som tillkommer i Europa, kommenterar Eric Bach.

Den mellanstora sedanen komme sannolikt byggas i Saudiarabien och sedan exporteras till Europa och USA. I övrigt finns det inte så mycket mer kända detaljer om den modellen.

– Vem vet sedan vad som händer? Kina är en av de största marknaderna så vi måste komma åt potentialen där. Sedan kanske vi har råd att ha en anläggning i Europa, oavsett om det är Tyskland, Nederländerna eller Belgien. Det blir där vi har de bästa förutsättningarna när vi uppnår volymerna och marknadens efterfrågan, avslutar Eric Bach.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.