Laddningstjänsten Elli är en del av Volkswagen och knyter samman flera operatörer till ett och samma laddkort eller app och det dessutom med en enhetlig prisbild. Tjänsten är öppen för alla elbilsmärken och erbjuder idag 400 000 laddpunkter över hela Europa.
Erbjudandet från Elli har alltid varit bra och riktigt bra blev det när elpriserna började öka tidigare i höst och då flera operatörer höjde sina priser på elbilsladdning. Nu ser det dock ut som att även Elli tvingats till prishöjningar.
I en ny prislista från Elli har kostnaden för det stora paket ”Drive Highway” med de största rabatterna ökat från 129 kronor till 165 kronor per månad. Tidigare kunde elbilister med det abonnemanget snabbladda hos Ionity för 3,15 kr/kWh. Nu kostar det 3,30 kr/kWh vilket innebär en ökning med fem procent.
Större är prisökningen för snabbladdningen och destinationsladdningen hos de andra operatörerna som ingår i nätverket. Här har priserna ökat med 27 (DC) respektive 28 (AC) procent.
Elli Drive Highway | Gamla priset | Nya priset | Ökning |
Månadsavgift | 129 kr/mån | 165 kr/mån | +28% |
DC Ionity | 3,15 kr/kWh | 3,30 kr/kWh | +5% |
DC (övriga) | 3,90 kr/kWh | 4,95 kr/kWh | +27% |
AC | 3,40 kr/kWh | 4,30 kr/kWh | +26% |
Elli är också grunden i Volkswagens laddkort WeCharge och Skodas laddkort Powerpass. Med Ellis prisjusteringar har även dessa tjänsterna fått ett påslag i sin prissättning.
Befintliga kunder skonade
Prisökningen verkar endast gälla nya kunder. Befintliga kunder har för tillfället samma priser som de hade i samband med tecknandet av sina avtal. Enligt ett villkor i avtalet har kunden rätt att avbryta abonnemanget i förtid om Elli ändrar priserna. Det kan vara därför som Elli inte justerat priserna för befintliga kunder.
Kommentera