Hyundais nya plattform ska leda till ”dominans inom elbilar”

Hyundai accelererar ännu en gång sina planer på att skifta om till elbilar. År 2030 ska Hyundai nå en årlig produktionsvolym på två miljoner elbilar. Det genom en tydlig strategi som man döpt till ”Hyundais motorväg”.

Den inkluderar en helt ny nästa-generationen elbilsplattform som ska ersätta den nuvarande E-GMP som bland annat ligger till grund för Hyundai Ioniq 5 och Ioniq 6. Den nya plattformen Integrated Modular Architecture (IMA) kommer säkerställa en ”effektiv väg till dominans inom elektrifiering”.

IMA kommer att ge 13 nya planerade elbilar från Hyundai, Kia och Genesis med lansering fram till 2030. Plattformen kommer göra det möjligt att standardisera fler komponenter och delar mellan fler modeller för att dra nytta av skalfördelar och minska komplexiteten och kostnaderna för utvecklingen av elbilar. Omkring 80 gemensamma komponenter kan användas helt oberoende av fordonstyp.

På plattformen kommer det bli möjligt att bygga allt från små elbilar, till större suvar och pickuper. Plattformen ska också stödja både batterityperna NCM och LFP vilket också ska kunna medföra en större bredd på modellutbudet. Man tittar även på andra batterimöjligheter.

IMA kommer också ge elbilar med längre räckvidd genom nyutvecklad teknik som möjliggör laddning och urladdning under körning med hjälp av en ”oberoende powerbank”. Ett AI-baserat batterihanteringssystem realtidsövervakar också batteriet, för bättre effektivitet och ökad säkerhet.

Med den nya plattformen kommer också förbättringar till bilarnas mjukvara. Hyundai planerar att bygga upp ett ekosystem av appar och tjänster till det öppna operativsystemet. Det inkluderar också stöd för en högre nivå autonoma köregenskaper och nya framsteg inom trådlösa OTA-uppdateringar.

Nästa elbil från Hyundai

Hyundai Ioniq 5 N på vintertest i Sverige.

Nästa lansering från Hyundai är planerad till juli. Då är det världspremiär av en högpresterande prestandamodell baserad på Hyundai Ioniq 5. Då får vi se Ioniq 5 N.

För Hyundai är det viktigt att bygga på sitt arv även om man ställer om till ny teknik. Det handlar om att samla den kunskapen man har av att bygga bilar – och ta med det även in i framtiden.

– Värdet av att förädla mänskligt centrerad innovation genom att vidareutveckla teknik som ärvts från det förflutna är det distinkta arv som ett företag med ett rikt arv kan tillhandahålla, sa VD och koncernchef Chang Song under presentation.

– Eftersom det härstammar från Pony kommer IONIQ 5 N en högpresterande elbil som planeras att presenteras i juli att omfamna och föra vidare det bestående arvet från Hyundai Motor Company, fortsatte Chang Song.

För att säkerställa en uppskalning av produktionen kommer Hyundai inte bara bygga nya elbilsfabriker. Man kommer också i större utsträckning nyttja sina fabriker som idag producerar bilar med förbränningsmotorer, för att snabbare kunna ställa om och minska de initiala investeringarna. Målet är att den globala elbilsproduktionen ska öka från 8 procent i år, till 34 procent i 2030.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.