Här är Teslan som rullat 50 000 mil på originalbatteriet

En Tesla Model S 90D från 2016 tillhörande kanadensiska taxibolaget Current har precis rullat 50 000 mil. Det rapporterar Drive Tesla Canada. Det är imponerande bedrift för en bil att rulla så långt och särskilt om den inte genomgått några större eller dyra reperationer.

Taxibolagets Tesla har fortfarande kvar sitt originalbatteri. Även komponenter som elmotorerna, AC, hjullager och stolarna har hållit ihop under tidens gång och är fortfarande i original. Något som visar på den tåliga konstruktionen av Teslan.

Under de sju åren som bilen rullat visar den endast på en 12 procent degradering av batteriet. Då har dessutom Current också i huvudsak bara snabbladdat bilen eftersom den kom med gratis Supercharging.

En del reperationer

Vissa saker har Current dock varit tvugna att reparera eller underhålla. Det inkluderar bland annat nya bromsar, nya stötdämpare och fjäderben och byte av AC-kondensator som fått göras efter 42 000 mil.

Dessutom har man fått byta ut alla dörrhandtag, en fläkt, mekanismen för soft close av dörrarna och låsmekanism till bagageluckan. Reparationskostnaderna under de sju åren har uppgått till runt 65 000 kronor. Det är visserligen ingen stor kostnad i sammanhanget. Speciellt i kontrast till bränslebesparingen som uppskattas uppgå till 488 000 kronor under de sju åren.

Detta är inte den enda Teslan som rullat långt hos Current. Förra året passerade deras första Tesla närmare 70 000 mil. Den fick dock byta ut ett defekt batteri efter 36 000 mil, men motorn är i original.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.