Här är de små elbilarna från Kia som ska kosta från 30 000 dollar

Snart kommer Kia erbjuda totalt fem elbilar.

Idag visade Kia upp de första bilderna på de nya elbilskoncepten Kia EV3 och Kia EV4. Dessutom delade man med sig av mer detaljer om Kia EV5. De tre elbilarna ger en föraning om Kias breddade satsning på nya små till medelstora elbilsmodeller i olika prisklasser.

Med satsningen vill Kia göra elbilar tillgängliga för fler människor. Tillverkningen av Kias små och medelstora elbilar kommer dessutom att ske i Europa. Med det breddade segmentet kommer Kia kunna erbjuda elbilar i prisklasser från 30 000 till 80 000 dollar, motsvarande 330 000 till 900 000 kronor.

De mindre elbilarna som EV5, EV4 och EV3 kommer ha priser som sträcker sig mellan 35 000 till 50 000 dollar. Genom att lansera en serie lägre prissatta elbilar hoppas Kia att påskynda den utbredda användningen av elbilar.

Kia EV3 – minstingen i familjen

Minstingen i den nya familjen blir Kia EV3. Konceptet visar en kompakt elektrisk CUV med ett löfte om både praktiska utrymmen och ren körglädje. Inspirationen kommer från Kia EV9 och Kia säger till och med rakt ut att det är en direkt tolkning av den men i ett mer kompakt format.

– Glädje kan ses som motsatsen till förnuftet. Den ena är en positiv, känslomässig reaktion, och den andra härrör från logik. Men när de två kombineras smälter deras kontrasterande egenskaper samman till en kraftfull och mycket slagkraftig design, säger Karim Habib, Executive Vice President och chef för Kia Global Design Center om Kia EV3.

Interiört har Kia försökt skapa en miljö som främjar det känslomässiga välbefinnandet. Det genom en mjuk stämningsbelysning och övertygande ultrarena formen, heter det.

Ett stort fokus har också lagts på en avancerad ergonomisk stolsdesign och miljövänliga material genomsyrar hela interiören. Det bakre fällbara baksätet av bänktyp enkelt fällas uppåt vilket möjliggör förvaring av skrymmande bagage.

Fram mellan stolarna gömmer sig också ett litet bord. Det kan rotera och positioneras om och fungerar som en funktionell yta.

Kia EV4 – nya sedanen

Kia EV4 erbjuder en helt annan paketering än de andra modellerna i EV-serien. Det tar formen av en fyradörrars sedan. Kia lyfter fram de kraftfulla och slagkraftiga linjer som inte bara ska representera en sedan. Det här är en ny elbilssedan som ska vara en symbol för innovation.

Bilen får en slank låg front som möter ett långsträckt bakparti. Kia vill föra tankarna till former som påminner om sport- och racingbilar.

Interiören kretsar kring en vad Kia beskriver elegant och rymlig horisontell layout med designelement med ett förarorientat fokus som inte ska ta uppmärksamhet från bilkörningen. Kontrollpanel för luftkonditioneringen kan exempelvis förvaras dolt i mittkonsolen när den inte används.

Kia EV5 kommer först

Kia EV5 hade för första gången premiär strax efter sommaren. Den är baserade på E-GMP-plattformen som sitter i Kia EV6 och EV9. Produktionen av EV5 kommer att ske i både Kina och Korea. Bilen är fortfarande under utveckling och specifikationer för Europa är inte kända i dagsläget.

För den koreanska marknaden kommer Kia erbjuda tre varianter. Det inkluderar en framhjulsdriven standarddistans- och en långdistans-version. Samt en tredje fyrhjulsdriven variant i långdistans-utförande.

Interiören i Kia EV5.

Standardmodellen kommer ha ett batteri på 58 kWh och en motor fram på 160 kW. Motsvarande modell med lång räckvidd får istället ett batteri på 81 kWh. Den fyrhjulsdrivna långdistansversionen får en extra elmotor bak på 70 kW och en total motoreffekt på 225 kW. Några uppgifter om räckvidd anger Kia inte just nu, mer än att det kommer vara i nivå med vad marknaden efterfrågar.

Specifikationerna för den kinesiska marknaden är mer klara. Där kommer Kia erbjuda två olika storlekar på batteri från 64 till 88 kWh. De ska beroende på utförande ge en räckvidd på mellan 550 och 720 kilometer. Men då uppmätt enligt den mycket generösa kinesiska körcykeln CLTC.

Senare planerar Kia också att lansera en EV5 i GT-utförande. Specifikationerna för den presenterar Kia längre fram.

Modern teknik

Kia EV5 får också stöd för dubbelriktad laddning, Vehicle-to-Load (V2L), där högspänningsbatteriet leverera ström till externa elektroniska apparater. Vehicle-to-Grid (V2L) som möjliggör att bilen kan dela energi med elnätet. V2L är något som kommer efterhand i takt med att marknader mognar och infrastrukturen kommer på plats.

Kia lyfter också fram ett batteriet i EV5 är särskilt konstruerat för att effektivt fungera under årets fyra årstider, även i extremt varmt och kallt väder. Ett avancerat värmepumpssystem kommer hantera batteriets temperatur, vilket säkerställer konsekvent prestanda oavsett yttre förhållanden.

Satsar inför 2025

Det framkom inte när Kia EV5 kommer till Europa, inte heller när Kia EV3 och Kia EV3 blir verklighet. Kia arbetar däremot för att etablera ett tillförlitligt system för elbilsproduktion och batteriförsörjning. Det är en del av Kias mål att uttöka sina globala elbilsproduktionsanläggningar till totalt åtta stycken år 2025.

Anläggningar kommer att omfatta forskning, utveckling, produktion och leverans där Korea har det centrala ansvaret. I Europa kommer Kia att fokusera på produktion av små och medelstora elbilar. Kina får ett större ansvar för produktionen av medelstora till stora elbilar. Kia avser också att strategiskt designa elbilsmodeller skräddarsydda för tillväxtmarknader med produktion i Indien.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.