Försäkringsbolag ber om ursäkt för fejkad brand i Tesla – missvisande

Tyska försäkringsbolaget Axa arrangerar varje år krocktester med elbilar. Det för att uppmärksamma branschen och kunder med specifika risker knutna till just elbilar.

I ett av krocktesterna fejkade Axa en brand på en Tesla som slungandes över en ramp, skrapade i underredet och voltade. Poängen med den fejkade elden var att man vill upplysa bilindustrin om vikten av att skydda underredet och batterierna på elbilar med ett adekvat skydd.

Efter att Teslan hade voltat i krocktestet tände Axa eld på ”batteripaketet” med pyroteknik för att illustrera en brand. Det hela möttes av stark kritik och nu går Axa ut med en offentlig ursäkt.

– Vi ber om ursäkt om vi gett fel intryck eller orsakat missförstånd om elbilar med årets upplaga av krocktesterna. Vi är övertygade om att elektrifiering kommer att spela en central roll i framtidens biltransporter. Därför tycker vi att det är viktigt att titta närmare på elbilar och dess säkerhet, skriver Axa.

Axa berättar vidare att man brustit i kommunikationen. Det framgick tydligt för de som var på plats under testerna varför man ”fejkade” branden, men den informationen blev inte tydlig när krocktesterna kommunicerades vidare.

– Tyvärr var vi i efterhand tvungna att inse att testet och kommunikationen kring det kunde vara missvisande. Speciellt för de intresserade som inte var på plats vid krocktesterna, där processerna kommenterades och klassificerades därefter, skriver Axa.

Hade inte brunnit på riktigt

Det var av säkerhetsskäl som Axa inte ville antända ett batteri på riktigt. Man skriver också att om olyckan hade varit på riktigt hade en brand antagligen inte brutit ut. Även det var en del av kritiken ”när man tände eld på elbilen”, bilder från krocktesterna visade att underredet hade klarat sig utan större skador.

– Krocktestet med Tesla-modellen orsakade inte heller sådana skador att en batteribrand skulle ha varit trolig i verkligheten, något som bilderna antydde, fortsätter Axa.

Även om Axa kommunicerade att riskerna med elbilar och bränder inte är överrepresenterade i någon statistik så erkänner Axa att det publicerade bildmaterialet gav ett annat intryck.

Det kritiserade krocktestet kan du se i videon nedanför. Här kan du läsa mer om det ursprungliga krocktestet.

https://www.youtube.com/watch?v=IRc0Hw2S80A
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.