Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Räckviddstester på vintern har gång på gång visat att räckvidden på elbilar påverkas av kyla. I värsta fall tappar en del bilmodeller så mycket som 40% av sin räckvidd när temperaturen kryper under fem minusgrader. För de flesta modellerna brukar tappet ligga på omkring 20 till 30 procent.

Anledningen till att förbrukningen ökar är för att bilen måste använda energi till att hålla batteripaketet vid optimal arbetstemperaturer. Nu ska forskare vid University of Rhode Island i USA titta närmare på hur batteriprestanda i kalla temperaturer och hur den kan förbättras.

Forskarteamet, bestående av Professor Brett Lucht i spetsen får omkring fem miljoner kronor från USA:s Energidepartement för energieffektivitet och förnybar energi. Forskningen ska pågå under tre år.

– Vi försöker förstå orsaken till den försämrade prestandan och därefter ska vi systematiskt utforma bättre elektrolyter och gränssnitt mellan elektrolyten och elektroderna för att lösa problemet, säger Brett Lucht.

Mer om att köra elbil på vintern:
10 tips när du ska köra elbil på vintern
Hur klarar elbilen en svensk vinter?

– Jag tror att den gröna ekonomin är en viktig sak för vårt land och vår stat. Batterier är ett mycket viktigt bidrag, både när det gäller konsumentelektronik, elektriska fordon och förnybar energi. För mig personligen får jag mycket glädje av att arbeta i ett område som gynnar både vår lokala ekonomi och världen som helhet, skriver Brett i en nyhet på universitets hemsida.