EU sänker strafftullarna (marginellt) på kinesiska elbilar

EU har nu sett över och marginellt justerat nivåerna på de tullavgifter som man planerar att införa på elbilar som säljs i Europa med Kina som tillverkningsland. Vissa biltillverkare kunde få upp till 38,1 procent i strafftullar.

Efter att ha fått mer information från de olika berörda biltillverkarna uppger en talesperson för EU att man kommer att justera nivåerna något. Visserligen med minimala nivåer. Statliga bilkoncernen SAIC Motors som bland annat äger MG skulle få tullavgifter på hela 38,1 procent, de justeras ner till 37,6 procent.

För Geely som äger Volvo, Polestar och Zeekr kan strafftullen minska från 20 till 19,9 procent. Kineiska BYD som fick lägst tullar kommer att stanna kvar på en oförändrad nivå på 17,4 procent.

De tillverkare som inte granskats kommer att gå ett snitt på 20,8 procent i strafftull medan företag som vägrade samarbete kommer att få 37,6 procent i strafftull. Tesla kan erhålla en individuellt beräknad tullsats i det slutgiltiga skedet efter att de begär en granskning.

De provisoriska tullarna kommer att införas den 4 juli med slutgiltiga tullar som träder i kraft i november. Kina har hotat med att hämnas om tullarna inför, bland annat genom att sluta importera griskött och sprit från EU.

Tyskland har bland annat försökt få EU och Kina att omförhandla tullarna. Man ser tullarna som ett direkt hot till den europeiska bilindustrin – direkt i konstrast till EU som förväntar att de ska skydda den europeiska bilindustrin.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.