Eldriven plogbil röjer framgångsrikt snö på E6:an i Norge

Foto: Eli Ramstad.

Norska vägmyndigheten Statens vegvesen har i vinter börjat använda en eldriven lastbil för ett av de mest tunga uppdragen som kan göras vintertid. Nämligen genom att låta den gå som plogbil. Den eldrivna plogbilen har börjat trafikera Dovrefjällen utmed E6:an mellan Oslo och Trondheim.

Piloten kommer att pågå i ungefär en månad, och har framgångsrikt precis klarat av sin första vecka. Testveckan visar att förbrukningen är betydligt lägre än vad man väntat sig. Efter en hel driftdag på 9 timmar med en blandning av lätt och tung snö, vindbyar och minus 5 grader gick batterikapaciteten från 90 till 28 procent. Det motsvarar en förbrukning på 182 kWh/100 km.

Utöver laddningstid, energi och räckvidd under krävande förhållanden med vind, snö och tuff belastning på utrustningen ska testerna också ge erfarenheter av energianvändningen under olika förhållanden. Det för att ge kunskap om driftplaner, laddlogistik och beredskap.

Lastbilen som används för ändamålet är en Volvo FH ombyggd av schweiziska Designwerk Technologies. Den har en batterikapacitet på 1000 kWh och bilen ska kunna köra upp till 60 mil med en last på 50 ton. Genom testerna ska nu vägmyndigheten få sig en uppfattning om hur den fungerar som plogbil.

– Om vi ​​ska nå klimatmålen måste vi ha kraftiga utsläppsminskningar även på de tyngsta uppgifterna vi gör på vägarna i dag. Därför ville vi testa att ploga med en elektrisk lastbil på E6:an ovanför Dovrefjell, säger divisionsdirektör Bjørn Laksforsmo på myndigheten.

Norge har gjort genomfört flera liknande pilotprojekt tidigare. Bland annat använder Ålesund idag en eldriven plogbil för att röja gång- och cykelbanor. Elektriska plogbilar med en lägre kapacitet röjer också regelbundet allmänna vägar i Sandefjordområdet. 

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.