Rivian R3 och R3X officiella – två små oväntade elbilar

Rivian presenterade idag sin nya elbil Rivian R2, och så plötsligt mot slutet av avtäckningen överraskade man också med de ännu mindre elbilarna Rivian R3 och R3X. Det ska sägas att leveranserna av Rivian R2 kommer att starta först under andra halvan av 2026 och att R3 och R3X är något som ligger ännu längre bort i tiden.

– Vi är så exhalterade att prata om R2:s syskon, som vi kallar R3. Den krymper R2 till det som vi skulle kalla för en kompakt crossover, och det är en bil som nästan är svår att definitiera men den visar var vi står som ett bilmärke. Den är dynamiskt fantastiskt, den kortare hjulbasen, de snävare dimensionerna ger något som är enkelt att manövrera, sa Rivians grundare RJ Scaringe under avtäckningen.

Måtten på Rivian R3 får vi inte, men Rivian uppger att hjulbasen är 2800 mm. Det gör den till 30 mm längre än Volkswagen ID.3 för att sätta det hela i ett perspektiv. Plattformen har stöd för allt från en, två till tre motorer. Modellen med tre motorer ska klara 0 till 100 km/h på under tre sekunder.

– Även om utsidan är liten så har vi lagt så mycket tid på att få insidan att kännas stor, vi har lagt mycket tid på allt du ser på bilen. Så att en liten bil kan kännas stor, förklarade RJ Scaringe.

Räckvidden kommer tangera 500 kilometer i ett utförande med det största av två tillgängliga batterialternativ. Att snabbladda batteriet ska vara möjligt från 10 till 80 procent på under 30 minuter.

Bagageluckan har en stor öppning som gör det enkelt att komma åt bagaget. Om man inte vill öppna hela bagageluckan är det också möjligt att bara öppna själva rutan på bagageluckan. Sätena kan fällas enligt 40/20/40-modell. Fram finns också en stor frunk med plats för extra väskor.

Sen kom RX3

Avtäckningen slutade inte med R3. Efter genomgången av R3 rullade också den något upphöjda prestandamodellen R3X in på scenen. Rent visuellt får R3X ett riktigt robust utseende. Större hjul och däck, och en liten höjning av karossen – i kombination extra beklädnad runt stötfångarna och hjulhusen är denna bilen lite mer anpassad för tuffare terräng.

Även interiören i R3X är mer tilltuffad och ger ett mer slittåligt ruffat intryck än R3. Men i övrigt så avslöjades inte så mycket mer om varken R3 eller R3X.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.