Elbilar stod för 9,5% av den globala bilförsäljningen 2022

2022 var på många sätt ett rekordår för elbilar, både i Sverige men också globalt. I Sverige var en tredjedel av alla nya bilar under 2022 en elbil.

Nu har EV-Volumes summerat de första siffrorna med den globala statistiken om elbilar och laddbart. Här gäller det dock att hålla tungan rätt i mun, då den redovisar både elbilar (BEV) och övriga laddbara fordon (PHEV).

I viss mån är statistiken däremot nedbruten på en helt eldriven elbils-nivå. Förra året stod elbilarna för 9,5 procent av alla nya bilar globalt. Det motsvarar 7,68 miljoner nya elbilar.

Rent generellt så går laddbara fordon (BEV+PHEV) starkt uppåt på en sjunkande marknad. Andelen laddbara fordon ökade med 55 procent förra året, på en fordonsmarknad som helhet sjönk med 0,5 procent.

”Försäljningen av laddbara bilar var motståndskraftig mot en svag bilmarknad”, står det att läsa i rapporten. Störst är ökningen i Kina, Nordamerika och ”övriga” marknader. I Europa är ökningen något lägre, bland annat till följd av en stor boom mellan 2020 och 2021 och det pågående kriget i Ukraina.

Tesla störst på elbilar

Tesla leder den globala försäljningen av elbilar, med en marknadsandel på 17 procent. Ökningen mot året innan är 40 procent.

Den andra största biltillverkaren av elbilar är BYD. Tillverkaren såg en stor ökning från året innan med 211 procent om man summerar alla typer av laddbara fordon. Ungefär hälften av BYDs laddbara försäljning är elbilar, men ökningen för bara elbilar redovisas inte separat i statistiken.

Tredje störst på elbilar är VW-gruppen, som visserligen sett till laddbara fordon ökade med bara 10 procent. De populäraste modellerna från koncernen är: Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.3, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Den mest sålda laddbara bilen i världen var 2022 var elbilen Tesla Model Y med stor marginal. Leveranserna har också nästan dubblat mot året innan. På andraplats kom elbilen Tesla Model 3, som sjönk något i volym mot året innan.

På tredjeplats kommer den billiga lågpris-elbilen från GM-Wuling som endast säljs i Kina. Jämfört med året innan var volymerna oförändrade.

Skiftet måste gå snabbare

Även om det är imponerande försäljningsvolymer så behöver skiftet till elbilar gå ännu snabbare så att vi kan minska utsläppen från personbilar globalt, fastslår rapportskrivaren. I slutet av 2022 utgjorde elbilar 1,3 procent av den globala fordonsflottan. Vid slutet av det här året kommer den att nå 2,5 procent.

Om vi följer utvecklingen vi haft de senaste åren kommer nybilsförsäljningen av endast helt eldrivna bilar nå 100 procent först 2045. Då kommer 55 procent av den globala fordonsflottan i trafik vara elbilar.

Den dystra sanningen är fortsatt att fler än 40 procent av alla bilarna i världen då fortfarande kommer att bränna bensin eller diesel år 2045 om upptagningstakten inte ökar, avslutar rapporten.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.