Den gyllene ratten är en av de mest prestigefyllda utmärkelserna inom bilbranschen i Tyskland och även i Europa. Bakom utmärkelsen står tyska tidningarna Auto Bild och Bild am Sonntag.
I årets upplaga går totalt fyra elbilar segrande ur omröstningarna som består av jurymedlemmar från de två tidningarna. De fyra elbilarna plockade hem vinsterna i kategorierna Mellan- och premiumsegmentet, Mellanklass SUV, Familjebil och Bästa innovationen.
Det var nykomlingen Nio ET7 som vann i kategorin mellan- och premiumsegmentet. Juryn skriver: ”Nio börjar i Tyskland med den stora eldrivna sedanen ET7. Upp till 700 kilometers räckvidd. Intressant för alla som inte vill ladda: Nio planerar även batteribytesstationer.”
– Den positiva feedback vi har fått under provkörningar och från NIO-användare under de senaste veckorna bekräftar att vi har en mycket övertygande elbil som är redo att konkurrera med de bästa i klassen. Denna prestigefyllda utmärkelse bekräftar detta ännu en gång, kommenterar Ralph Kranz, General Manager för NIO Tyskland.
I kategorin Mellanklass SUV är det Skoda Enyaq Coupé RS iV som plockar hem vinsten. Juryn skriver: ”Utöver den klassiska SUV-modellen erbjuder Skoda även den helelektriska Enyaq med halvkombi – och som sportmodell RS. Trots gott om effekt ska den kunna köra upp till 504 kilometer.”
Juryn har också utsett Volkswagen ID. Buzz till vinnare i kategorin Familjebil med motiveringen: ”Med en längd på drygt 4,70 meter är elbussen från VW fortfarande lättkörd, men ändå rymlig. Räckvidd: cirka 400 kilometer på en laddning.”
Sist men inte minst vinner solcellselbilen Lightyear 0 kategorin Bästa innovationen. Produktionen är i uppstartsfasen och juryn motiverar sitt beslut med: ”Det första solenergifordonet kommer ut på marknaden: Lightyear 0 från Nederländerna. Fem kvadratmeter solceller på taket och huven gör att den kan köra upp till 70 kilometer om dagen med enbart solenergi.
Kommentera