Data från 18 000 elbilar visar hur mycket räckvidd som tappas i kyla

Alla bilar blir mindre effektiva i kallt väder, men det är oftast bara när det handlar om elbilar som det skapar stora rubriker. Det eftersom den tappade effekten leder till direkt minskad räckvidd i större utsträckning.

Recurrent har kopplat upp sig till 18 000 elbilar i USA och Kanada för att samla data kring hur elbilarna håller ihop under olika förhållanden. Nu har man redovisat data från 12 populära elbilsmodeller och hur lång räckvidden blir vid -7C.

Anledningen till den minskade räckvidden är bland annat att de kemiska och fysikaliska reaktionerna i batteriet sker mycket långsammare i kalla temperaturer. Kylan skapar ett motstånd vilket minskar den tillgängliga kraften. Bilen måste då använda mer energi till att värma upp batteriet för att tillgängliga göra den.

Men den främsta anledningen till att elbilar tappar räckvidd under vintern beror på att den måste värma upp kupén för att hålla förare och passagerare varma. Till skillnad från den ineffektiva förbränningsmotorn produceras ingen spillvärme som kan användas för att värma upp kupén. Därför måste en elbil själv använda energi till att skapa värme.

I analysen har man utgått från två värden. Dels hur lång räckvidden i snitt är under ideala förhållanden, när bilen under verklig körning kommer som längst. Det har man sedan jämfört med data från när det är betydligt kallare ute. Ideala förhållanden i de flesta fallen ligger runt 25C.

Stora skillnader

Resultatet varierar kraftigt mellan olika modeller. Elbilen som presenterar bäst i Recurrents test är Audi e-tron. Den tappar endast 16 procent i förhållande till optimala temperaturer.

Tätt efter kommer Tesla Model 3, Model Y, Model X samt Ford F-150 Lightning och den senare generationen Nissan Leaf.

En modell som överraskade negativt i testerna är Volkswagen ID.4. Det har dock sin förklaring i att de Volkswagen ID.4 som Recurrent samlat in data ifrån inte var utrustade med en värmepump.

Datan är insamlad från 18 000 elbilar och under verklig användning, totalt består datan av närmare tiotusentals datapunkter från varje bil under en längre tid. Siffrorna innehåller alltså då en mix av varierande terräng, hastigheter och användningsområden.

Så maxar du räckvidden på elbilen

Reccurent delar också med sig av ett par tips om hur du på bästa sätt kan optimera räckvidden under vinterförhållanden.

  • Det tar mer energi att värma upp en kall bil än att hålla en varm bil varm. Så om möjligt, värm bilen så mycket som möjligt medan den är kopplad till en laddare. Av den anledningen kan det vara en god idé att alltid koppla din elbil till laddboxen hemma.
  • När bilen är varm och du är ute på resan använd dig i större utsträckning av sätesvärmare och rattvärmen för att behålla en behaglig temperatur. De drar mindre energi än kupévärmaren.
  • En del elbilar begränsar laddningshastigheten när batteriet är kallt vilket det lätt kan bli på vintern. Räkna därför med att de kan ta längre tid att nå optimala laddhastighet. Använda bilens batteriförvärmningsfunktion inför ditt snabbladdningsstopp.
  • Den som bor i kallt klimat bör alltid överväga en elbil med värmepump. Det gör bevisligen skillnad på räckvidden på vintern.
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.