BYD:s LFP-batteri i Tesla Model Y briljerar

Under våren kom de första uppgifterna om att Tesla kopplat på ytterligare en leverantör av batterier till sin fabrik i Berlin. Sedan tidigare levererade CATL batterier till märkets basmodell av Model Y.

I basmodellen använder Tesla ett så kallat LFP-batteri (järnfosfatbatteri) som både är billigare och tåligare än dagens litiumjonbatterier. Nackdelen är att energitätheten är lägre och att batteriet väger mer.

Tesla kommer fortsätta använda LFP-batterier i sina basmodeller, men nu kan de också levereras av BYD. Batteriet BYD Blade som bland annat används i märkets egna elbilar uppges ha en tydlig fördel, rapporterar Notebookcheck.

I basmodellen av Tesla Model Y kan det alltså nu sitta ett CATL Kirin-batteri eller ett BYD Blade-batteri. Det sistnämnda kan ladda med en högre effekt vid lägre batterinivåer.

Vid ett laddtest startade både batterierna att ladda med en effekt på 172 kW. Effekten avtog sedan långsamt för CATL-batteriet, medan BYDs batteri höll den effekten fram till 50 procent.

Ett ytterligare test visar att BYD-batteriet (BYD7C) till och med kan ladda på med mer räckvidd än de batterier som sitter i Tesla Model Y LR (LGSL) under 15 minuters laddning från en batterinivå på noll procent.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.