Bildspecial: Renault Twingo som elbil

Renault Twingo som elbil. De tre ikoniska luftintagen på huven är nu en display som visar batterinivån.

Igår presenterade Renault strategin för sin nya elbilssektion Ampere och hur man framåt framgångsrikt ska tackla övergången till elbilar. För Renaults del blir det ett särskilt fokus på billigare elbilar som människor har råd att köpa. Det är så man ska vinna hjärtat hos de europeiska kunderna.

Utöver de redan kommunicerande lanseringarna Renault 5 och 4 överraskade Renault också med planerna på en helt eldriven Twingo. Detaljerna var få, men natten till idag har Renault släppt ytterligare konceptbilder på Twingo. Ett koncept som Renault ska förverkliga på två år och lansera 2026 med ett pris under 20 000 euro.

Det är tydligt att Renault har ambitionen att återuppliva det klassiska utseendet som första generationen Twingo bar. Det vi ser är en bullig form med runda lyktor fram.

På huven ser vi också en nytolkning av de tre igenkännliga luftintagen som första generation Twingo hade. Men nu är det inte längre några luftintag, istället visar de laddningsnivån.

Även bakpartiet för tankarna till den första generationen Twingo med den rejält stora bakrutan. Ett bra och praktiskt grepp som gör det lätt att hålla koll på omgivningen runt bilen.

Det runda dörrhandtaget var också något som var en tydlig markör på den första generationen Twingo. Den här nytolkning får fyra dörrar något som kom först med tredje generationen Twingo.

Twingo blir Renaults nya minsting och kommer bli mindre än både Renault 5 som har premiär nästa år och Renault 4. Det lilla formatet blir tydligt i en jämförelse när vi ser de tre kommande bilarna uppradade intill Renault Megane E-Tech och Renault Scenic E-Tech.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.