Beslut om nya tuffare krav på elbilsbatterier i sikte

EU-parlamentet har röstat igenom utsläppsreglerna som går under namnet Euro 7. Därmed ställs tuffare krav på bilar med utsläpp, men också andra typer av utsläpp såsom däckslitage och bromspartikelutsläpp regleras.

Men de nya reglerna berör också elbilar och dess högvoltsbatterier med nya grav på hållbarheten hos dessa. De nya reglerna tillämpas för öka att konsumenternas förtroende för elbilar:

– Det är viktigt att kräva att högvoltsbatteriet behåller en stor del av sin initiala kapacitet även efter många års användning, eftersom de är en viktig del i att minska koldioxidutsläppen på vägarna, står det att läsa i det beslutade dokumentet.

De nya kraven säger att högvoltsbatteriet i eldrivna personbilar måste ha kvar minst 80 procent av sin kapacitet efter fem år eller 10 000 mil. Efter åtta år eller 16 000 mil måste minst 72 procent av den ursprungliga batterikapaciteten finnas kvar. Kravet gäller både elbilar och hybrider.

För kommersiella eldrivna lätta fordon som skåpbilar gäller minst 75 procent efter fem år eller 10 000 körda mil. Lägsta kapaciteten efter åtta år eller 16 000 mil är 67 procent.

– Med Euro 7 vill vi minska utsläpp från vägfordon, inte bara i form av avgaser utan även från bromsar eller däck. Samtidigt strävar vi efter att hjälpa vår industri att ta det stora steget mot nästan utsläppsfria fordon senast 2035, kommenterar Jordi Hereu, EU-talesperson för de nya reglerna.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.