Ett gäng elbilsförare i Finland har gått samman och gett sig ut på ett gemensamt test för att ställa en rad elbilar mot varandra under en längre resa. Totalt deltog 22 elbilar i loppet där utmaningen var att se hur lång tid det tar att köra 1000 kilometer. Den totala resan, inklusive laddningstiden noterades för varje deltagare, som ställer upp frivilligt och med sina egna bilar.
Jaakko Leppo som är en av arrangörerna bakom testet menar att renodlad data på elbilars räckvidder kanske egentligen inte är intressant för den vana elbilsföraren. Istället är det mer värdefullt att veta hur lång tid en sträcka tar att köra. Det är det som är syftet med det här testet.
I testerna deltog allt från Tesla Model Y, till Hongqi E-HS9, Audi e-tron, BMW iX3, Volkswagen ID. Buzz och en Tesla Model 3 med husvagn för att nämna några av bilarna som deltog.
Snö och slask
Resultatet från testerna visar att det finns stora skillnader mellan de olika bilarna som deltog. Den körda sträckan gick under vintriga förhållanden med start i snöslask som övergick till 5-10 centimeter snö en bit in på resan.
– De resterande 600 kilometerna var hala och det regnade underkylt regn på sina ställen. Autopiloten kunde inte användas ett enda ögonblick. Sedan köade vi bakom plogbilarna. Många extremvärder observerades på rutten, berättar Jaakko Leppo.
– Från Rovaniemi och framåt låg 10 till 15 centimeter snö på de delvis oplogade vägarna, hastigheten minskade till 50 till 70 km/h. Snön ökade förbrukningen från 20 kWh till 30 kWh per hundra kilometer, berättar Jaakko.
Resultatet från testet kan du se nedanför. Även om det tuffa vädret ställde till det för deltagarna, så är det ändå intressant att se hur bilarna presterade mot varandra i det tuffa vädret, de körde trots allt samma sträcka med sex minuters mellanrum från varandra.
Kommentera