Volkswagen lanserar kombi med eldrift – nya Volkswagen ID.7 Tourer är här

Volkswagen har imponerat med sitt nya eldrivna flaggskepp ID.7. Nu är det dags att utöka familjen ytterligare och det i form av en bil i ett kombiutförande. Nu är det premiär för nya Volkswagen ID. 7 Tourer som innebär ett praktiskt och rationellt tillskott på elbilsmarknaden.

Den nya kombin är ett förverkligande av det tidigare konceptet Volkswagen ID. Space Vizzion. Med lanseringen så växer ID.7 inte bara i bagageutrymmet, utan även på annat håll. Bland annat får bilen ett nytt större batteri.

Huvudattraktionen är i alla fall bagaget i Tourer som har en lastvolym på 605 liter upp till bakre stolsradens överkant och hela 1714 liter vid fällda säten. Sätena kan fällas enligt 40/60-principen och lastlängden blir nästan då två meter.

Bagagets sidor är raka och upprätta vilket maximerar lastutrymmet. Här finns också skidlucka, lastkrokar och 12-voltsuttag. På taket är det möjligt att lasta 75 kg.

Precis som sedanmodellen är också ID.7 Tourer framtagen för att leverera ett sådant lågt luftmotstånd som möjligt. Motståndskoefficienten landar på 0,25 för kombin. Den beräknade WLTP-förbrukningen anges till 16,3-14,1 kWh/100 km.

Större batteri, snabbare laddning

Volkswagen ID.7 Tourer kommer initialt att lanseras i två olika utföranden. En Volkswagen ID.7 Tourer Pro och en ID.7 Tourer Pro S. Båda är bakhjulsdrivna och utrustade med en motor på 210 kW (286 hk).

Tourer Pro får ett batteri på 77 kWh som kan snabbladdas med upp till 175 kW. Med Tourer Pro S introduceras ett större batteri på 86 kWh som kan snabbladdas med upp till 200 kW. Räckvidden för det stora batteriet väntas bli upp till 685 kilometer på en laddning enligt WLTP.

Bekant interiören

Interiören känner vi igen från ID.7. Här finns bland annat en pekskärm på 15 tum, ett diskret instrumentkluster bakom ratten och en headupdisplay. Materialen är väl genomarbetade och stiligt sammanfogade.

Med ID.7 Tourer introducerar Volkswagen för första gången ett nytt röstassistanssystem med stöd av AI-teknik. Det ska göra det möjligt att interagera med bilen på ett mer naturligt sätt. Systemet kommer att kunna svara på alla möjliga frågor, som väder, status för en flygning, de senaste sportresultaten eller de senaste nyheterna.

Då kommer ID.7 Tourer till Sverige

Den svenska säljstart är planerad till inom några veckor. De första leveranserna väntas sedan starta runt halvårsskiftet, skriver Volkswagen Sverige. Några prisuppgifter har inte kommunicerats. Sedanmodellen kostar däremot från 654 900 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.