Studie: Batterierna i elbilar håller längre om du bor i kallt klimat

Förra månaden kunde du läsa om hur batterierna i Teslas elbilar tycks kunna hantera frekvent snabbladdning bättre än väntat. Det syntes helt enkelt inte någon skillnad i degradering mellan en Tesla som snabbladdats ofta jämfört med en som snabbladdats lite.

Resulatet kommer från en omfattande studie genomförd av analysföretaget Recurrent som under lång tid följt 10 000 Teslor i realtid. Nu kommer nästa rapport från Recurrent där man denna gången jämfört bilar som körts i varmt klimat mot bilar som körts i kallt klimat.

Den nya studien visar att degradering på en Tesla Model Y som körts i ett kallare klimat är mycket mindre än en Tesla Model Y som körts i varmare klimat. I snitt har en Model Y kvar 92 procent av sin ursprunliga räckvidd om den körts i södra i USA, jämfört med 95 procent om den körts i norra USA.

– Värme bidrar med extra energi till de elektrokemiska reaktionerna i batteriet, vilket kan påskynda oönskade kemiska reaktioner som åldrar batteriet i förtid. Den allmänt accepterade tröskeln för accelererad batterinedbrytning är runt 30 grader celsius, skriver Recurrent i rapporten.

Vidare skriver Recurrent att kallt väder inte alls har samma elektrokemiska effekt på batteriet som värme har. Däremot presterar batteriet sämre i kyla, men återhämtar sig sedan snabbt när man väl börjar köra då batteriet börjar alstra värme.

Tips om det är riktigt varmt ute

När det är riktigt varmt ute under längre perioder rekommenderar Recurrent att man parkerar bilen i skuggan, under en carport eller i ett garage. Om man måste lämna bilen i värmen och direkt solljus en längre tid bör man helst låta batteriet vara halvladdat. Batteriet är som stabilast då.

Vissa batteritekniker är också tåligare mot temperaturskiftningar och värme. Recurrent rekommenderar bland annat en elbil med LFP-batteri om man bor i varmare områden där temperaturen ofta överstiger 30 grader, och speciellt om man saknar möjlighet att ställa den under ett tak.

Dessutom borde man välja en elbil med ett aktivt batterikylningssystem, och lära sig hur det fungerar. På en del bilar startar exempelvis temperaturregleringen mycket tidigare om den är inkopplad till en laddare.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.