Därför tappar Sverige i internationell elbilsrankning

Polestar 2 i färgen Magnesium. Pressbild: Polestar.

Electric Vehicle Country Readiness Index från rådgivnings- och revisionsföretaget EY rankar årligen länder utefter 27 parametrar fördelade över tre kategorier: utbud, efterfrågan och regleringar. I årets sammanställning tappade Sverige en position, och placerade sig på en fjärdeplats efter Kina, Norge och USA.

Martin Cardell med ansvar för mobilitet på EY förklarar resultatet och Sveriges nya placering i den internationella rankningen. När det kommer till delmomentet efterfrågan på elbilar så har Sverige trillat ner till en tredjeplats, från en andraplats i fjol. När det kommer till regleringar ligger Sverige kvar på en sjundeplats.

Sverige tar fjärdeplatsen i delmomentet utbud, samma placering som i fjol. EY förklarar rankingen med att Sverige har en mogen energiproduktion med god tillgång på förnybar energi och ett överskott i elproduktionen som starka bidrag till den goda placeringar. Elbilsutbudet i sig uppvisar även en hög mognadsgrad och 70 procent av alla nylanseringar under de fem kommande åren väntas vara elbilar i Sverige.

Dessutom har Sverige en god tillgång på litiumjonbatterier med en tillverkningskapacitet på 16 GWh 2023. Endast Kina, USA och Tyskland ligger före Sverige.

Det finns utmaningar

Även om Sverige presterar bra i studien så finns det utmaningar. 2022 var 16 procent av Sveriges laddpunkter snabbladdare, vilket är i underkant bland de analyserade länderna. I en global jämförelse ligger Sverige på plats 13 av 20 i andel snabbladdare. Toppar listan gör Kina med 43 procent.

– Sverige är en ledande elbilsnation, men utan fortsatt investering är det inget som kan tas för givet. Antalet elbilar på svenska vägar ökar snabbt, men utbyggnaden av publika laddare hänger inte med i samma takt. För närvarande har vi ungefär 25 elbilar per publikt tillgänglig laddpunkt, vilket är betydligt högre än EU:s rekommendation på tio bilar per laddpunkt, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Lägre kostnader driver efterfrågan

För Sveriges del finns det ett tapp i efterfrågekategorin medan exempelvis Kina klättrar snabbt uppåt, visar studien. Med en tredjeplats presterar Sverige ändå relativt väl och 53 procent av den svenska fordonsförsäljningen under 2023 väntas utgöras av elbilar. Det skulle kunna göra Sverige till en global tvåa efter Norge (81 procent). Det slår även Kinas förväntade 30 procent med god marginal.

Den stora fördelen med en elbilar ligger fortsatt i kostnaderna, jämfört med en bil med förbränningsmotorn. Samtidigt är Sverige ett av de länder där skillnaden i inköpspris är som lägst, enligt studien. I snitt kostar en elbil 21 procent mer än en bil med förbränningsmotor. Svenska konsumenter är dessutom också villiga att betala ett högre pris när de köper en elbil, jämfört med om de köper en bil med förbränningsmotor.

Slopandet av klimatbonusen påverkar ändå den svenska elbilsförsäljningen negativt. EY påpekar dock att Sverige ändå har en del goda regulatoriska förutsättningar för elektrifiering av fordonsflottan. Bland annat Grön Teknik-avdraget och Ladda Bilen-bidraget.

– Vi ser en förändring i Sveriges elbilsmarknad. Andra länder, särskilt USA, tar stora steg framåt med nya program och investeringar. Den slopade klimatbonusen ligger helt klart Sverige i fatet, men det vägs upp av att man riktar om fokus mot att skapa positiva incitament inom infrastruktur, vilket kan ge bättre utdelning på sikt. Det som är helt klart är att infrastrukturen måste utvecklas ännu snabbare för att Sverige fortsatt ska vara ledande inom elektrifiering av fordonsflottan, säger Martin Cardell.

Så placerar sig länderna i årets studie

PlaceringLandJämfört med 2022
1Kina
2Norge
3USA▲4
4Sverige▼1
5Storbritannien
6Sydkorea
7Nederländerna▲1
8Tyskland▼4
9Kanada▲4
10Spanien▼1
11Frankrike▼1
12Italien
13Indien▲1
14ÖsterrikeN
15Japan▼5
16AustralienN
17MexikoN
18SingaporeN
19Nya ZealandN
20BrasilienN
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.