Skiftet: Antalet elbilar växer när bilförsäljningen rasar

Under de senaste åren har bilförsäljningen i Sverige rasat. I år spår Mobility Sweden att våra svenska vägar kommer att få 265 000 nya personbilar. Lägre nivåer har vi inte sett sedan 2009 då Sverige fick 228 528 nya bilar.

Förra året registrerades det 299 220 bilar, så även mot föregående år ser vi ett rejält tapp på mycket kort tid. Jämfört med 2017 noterade Sverige rekordmånga 392 728 nya bilar.

Tydligt i det hela är att av de bilar som faktiskt registreras så är betydligt fler elbilar. I mitten av 2021 kom flera nya bilmodeller som gav elbilarna ett momentum framåt. Sedan dess har biltillverkarna lanserats dussintals med nya elbilsmodeller varje år och det driver på försäljningen.

I takt med att den totala försäljningen av personbilar minskar, så kommer också försäljningen av elbilar att minska. Det eftersom faktorer som konjunkturläget och hushållens minskade köpkraft påverkar försäljningen oavsett val av drivlina.

En oundviklig smäll som också påverkat är så klart slopande av klimatbonusen. Samtidigt har vissa biltillverkare sänkt priserna på sina elbilar motsvarande mer än en klimatbonus och många privatleasingerbjudanden börjar närmar sig fjolårets nivåer med bonus inräknad.

Vi lär se ytterligare prispressningar i kombination med lanseringar av billigare elbilar under den kommande perioden. Biltillverkarna måste upprätthålla sina försäljningssiffror och löften. Konsumenterna vill också i större utsträckningar köra elbilar. För att inte förhala köpbeslutet eller tappa kunden till en konkurrent måste biltillverkarna möta upp med attraktiva erbjudanden redan på kort sikt.

Nybilsregistreringarna av elbilar minskar inte alls i den omfattning som den totala bilförsäljningen gör. Speciellt tydligt blir det vid en procentuell uppdelning av registreringen av elbilar och övriga elbilar. Andelen elbilar växer – om en skakigt månad för månad. Historiskt har också de största elbilsvolymerna alltid hamnat på slutet av året. I år lär inte bli något undantag. Det finns försäljningsmål och utsläppskrav att nå.

2024 blir ett tufft år

I en rapport publicerad i maj spår Trafikanalys ett dystert 2024 med nya lägstanivåer i bilförsäljningen. Samtidigt, när marknaden väl återhämtar sig 2026 så är det med elbilar.

Källa: Trafikanalys.

Jag har länge förutspått att 2025 kommer att bli ett viktigt år för elbilar och ett avstamp i försäljningen med nivåer som vi aldrig skådat förut. Då kommer vi se allt fler billigare bilmodeller, biltillverkarna kommer ha goda marginaler och tekniken och utbudet kommer vara fullt tillräckligt för betydligt fler köpare.

Vi kommer att få en föraning av detta redan 2024. Här behöver vi inte titta långt bort. Lokalt förankrat på hemmaplan har vi lanseringen av Volvo EX30 och från Frankrike kommer Renault 5. I kölvattnet kommer sedan Volkswagens ID.2. Det här är elbilar som kommer uppfylla krav på attraktiva priser, tillräckligt med prestanda och ge vinster till biltillverkarna.

Volvo, Renault och Volkswagen kommer inte vara ensamma. Inströmningen av billigare elbilar från Kina kommer också vara helt oundviklig och dessutom kommer Tesla garanterat ha ett chockerande ess i rockärmen som de kommer slänga fram.

Osborneeffekten

Men fram tills dess kommer vi se en nedgång i all bilförsäljning. Delvis på grund av konjunkturläget och den minskade köpkraften men också genom den så kallade Osborneeffekten. Den beskriver ett fenomen där många väntar in rätt produkt (elbil) att köpa och i väntan på det köper man inget (ingen bil).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.