Rimac Automobili har åkt på turné genom södra Europa med supersportbilen Nevera. Resan genom sju länder var en del i att uppmärksamma det nya samaretet med Ionity som den kroatiske biltillverkaren inlett.
Resan startade i Zagreb i Kroatien och gick genom Slovenien, Alperna i Österrike, Schweiz och Italien för att till slut nå slutdestinationen Saint-Tropez i Frankrike. Genom resan förlitade man sig helt och hållet på Ionitys laddningsnätverk.
– Nevera togs fram för att erbjuda en helt elektriska grand touring-upplevelse som tidigare ansågs omöjlig. Rimac X IONITY European Tour är just det, något som tidigare var omöjligt. Kombinationen av Rimacs drivlinateknologi och Ionitys snabbladdningsätverk i Europa, gör en resa på 2 136 kilometer helt genomförbar och anmärkningsvärt enkel, även i en hyperbil. Det finns mer med Nevera än bara enastående prestanda, kommenterar märkets grundare Mate Rimac om resan.
Rimac Nevera är baserad på en 800-voltsplattform och är den enda modellen som verkligen kan maxa Ionitys laddkapacitet. Ionity kan leverera upp till 350 kW i laddeffekt medan Rimac Nevera teoretiskt kan plocka ut 500 kW.
Rimac Nevera har ett batteri på 120 kWh som kan laddas från 0 till 80 procent på 25 minuter vid 350 kW. Att ladda det med 500 kW upp till 80 procent skulle ta 19 minuter.
Kommentera