Porsches nya elbåt avslöjar detaljer om eldrivna Porsche Macan

Porsche och Frauscher Shipyard har nu presenterat den första produktionsmodellen av en gemensamt utvecklad elbåt. Modellen bygger på samma drivlina som kommer att sitta i den kommande elbilen Porsche Macan.

Porsche har aldrig kommunicerat officiellt vad Porsche Macan kommer erbjuda. Men i samband med avtäckningen av elbåten blir det för första gången lite mer officiellt. Genomgående under avtäckningen refererade man till ”drivlinan som är hämtad från Macan”.

Det blir därmed klart att Porsche Macan kommer att vara baserade på Porsches nya plattform PPE, som också delas med Audi Q6 e-tron, precis som i den avtäckta elbåten. Macan får alltså samma batteri som sitter i den nya elbåten, ett 100 kWh litiumjonbatteri.

Det inkluderar också en ny permanent exciterad synkron elektrisk motor (PSM) vars toppeffekt i båten har begränsats till 400 kW (536 hk). Det kan alltså bli snack om högre motoreffekt i bilen.

Högsta snabbladdningseffekt är 250 kW, och att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på en bra bit under 30 minuter. AC-laddning är möjlig med 11 kW men 22 kW lär finnas som tillval.

Det enda vi inte kan lista ut är räckvidden. Till sjös är det nämligen helt andra friktionsmotstånd än på vägarna. Vid 41 km/h (22 knop) klarar båten i alla fall att köra 45 kilometer och vid skrovhastighet upp till 100 kilometer. Toppfarten på båten är hela 85 km/h (46 knop).

Leveranserna av Frauscher x Porsche 850 Fantom Air kommer att starta under 2024, med ett pris på hissnande 6,2 miljoner kronor. Porsche Macan lär bli betydligt billigare. Den har också snart avtäckning med leveransstart under nästa år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.