Första titt på interiören i Audi Q6 e-tron

Audi Q6 e-tron.

Audi har nu presenterat interiören på sin nästa elbil Audi Q6 e-tron, så jag reste till München för en första titt. Det är en tydlig förnyelse där Audi har haft som mål att skapa en interiör som kretsar kring användaren samtidigt som man försöker skapa en mysig och ombonad känsla.

Q6 e-tron är baserad på den nya PPE-plattformen som har utvecklats tillsammans med Porsche. Tekniskt pratar vi om en elbil med en räckvidd på runt 600 kilometer, och prestanda som ska ta den från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Toppeffekten på snabbladdning är upp till 270 kW och på 10 minuter ska det vara möjligt med att ladda på med 250 kilometer i räckvidd.

Audi Q6 e-tron finns att få med en ljus klädseln.

I fokus för interiören står den ”digitala scenen” med en böjd display bestående av två skärmar på 11,9 tum framför ratten och en MMI-display på 14,5 tum. Framför passageraren finns en tredje display på 10,9 tum. Under färd begränsas betraktningsvinkel på den skärmen vilket gör att föraren inte kommer att se den – för att minska distraktionen.

Föraren får också en imponerande stor head-up display med förstärkt verklighet som interagerar med omgivningarna framför bilen. Den visar relevant information som hastighet, trafikskyltar och navigeringsikoner. Allt visas i ett lutat bildplan vilket skapar en känsla av att föremål kan flyta så långt bort som 200 meter framför bilen. Ur förarens synvinkel uppfattas betraktningsytan som en 88-tumsskärm.

Audi Q6 e-tron med en mörkare interiör.

En smal ljuslist löper också i underkant av framrutan som en tydlig dekor till ”scenen” med en välkomnande ljussignal när man kliver in i bilen. Den kan också vissa nyttig information som laddningsstatus under pågående laddning eller indikera att blinkersen är på. Den visar däremot inte exempelvis navigeringsinstruktioner, likt det ID. Light som finns hos koncernsyskonet Volkswagens elbilar.

Infotainmentsystemet var fortfarande satt i demonstrationsläget så möjligheten att uppleva skärmarna var begränsad. Men det rör sig om ett helt nyutvecklat infotainmentsystem från Cariad och är baserat på Android Automotive. Bland höjdpunkterna nämner Audi den självlärande röststyrningen som ska lära sig utifrån olika sammanhang och vanliga körmönster. Systemet kan då utifrån tidigare körvanor eller händelser också komma med egna förslag till föraren.

Fräsch interiör

På plats hade jag möjlighet att kolla in Q6 e-tron med två olika interiöra konfigurationer. En ljus och en mörk. Den personliga favoriten av det två är den mörkare. Men genomgående känns båda interiörerna välbalanserade, med snygga detaljer och en hög kvalitetskänslan i materialen.

En snygg melerad tygdekor pryder interiören. Den gillade jag verkligen!

Med Q6 e-tron har Audi minskat på de individuella konfigurationsmöjligheterna vilket förenkla köpprocessen. Vinsten är också en enklare produktion och ett sätt att hålla nere produktionskostnaderna. Audi lovar ett begränsat men tydliga och välkomponerade paket.

Audi kommer erbjuda tre olika val på stolar i Q6 e-tron. En basstol, en Sportstol och en Sport Plus-stol. I bilarna jag fick provsitta satt mellanvariant Sport. De var riktigt bekväma med både värme och ventilation och gav ett skönt stöd för hela kroppen.

Det är tydligt att Audi designat interiören med ett helhetsgrepp som får allt att harmonisera väl. Målet har varit att ge en känsla av en ”ombonad kokong”. Jag upplever att Audi har lyckats på den punkten, med stora ytor med mjuka härliga material.

Ytorna som föraren interagerar med skiljs ut från de mjuka ytorna med högblanka svarta ytor. Knapparna på ratten, mittkonsolen och dörrsidan är några av ställen som lyfts fram på detta viset. Det är också knappar som dessutom ger en bra feedback när man trycker på dem.

Audi har inte officiellt kommunicerat måtten för Q6 e-tron men den är något mindre exteriört än syskonmodellen Q8 e-tron. Interiört upplever jag däremot kupén som minst lika rymlig. Det är alltså gott om plats både fram och bak. Det även för någon av min längd på 191 centimeter.

Bagaget i Audi Q6 e-tron lastar 526 liter med en förvaringsbalja under golvet inkluderad. Något mindre än Q8 e-tron som lastar 569 liter. Vid fällda säten lastar Q6 e-tron upp till 1529 liter med säten som kan fällas i tre delar (40:20:40). Fram finns också en frunk som rymmer 64 liter. En perfekt förvaring för exempelvis laddningskablar eller en mindre väska.

Summering

Mitt samlade helhetsintryck av interiören i Q6 e-tron är alltså gott. Fina designlinjer, härliga material och en ny modern look som ändå känns som Audi. Den nya tekniken skapar en spänning och det ska bli intressant att se hur den kan förhöja upplevelsen tillsammans med den nya PPE-plattformen när det blir dags att sätta Q6 e-tron på prov i verkligheten.

Premiären och den fullständiga avtäckningen av Audi Q6 e-tron är planerad till någon gång runt årsskiftet.

Bonusvideos

Mina kära kollegor Peter Esse och Christoffer Gullin var också på plats och fick från sina besök med sig varsin videogenomgång på bilen. Så här kommer deras reflektioner om Q6-etron.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.