Porsche Taycan Turbo GT levererar 1100 hk och gör 0-100 km/h på 2,2 s

Porsche Taycan blir nu ännu snabbare och ännu sportigare. Det med introduktionen av nya Porsche Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Porsche vill slå nya rekord och den sistnämnda Weissach-modellen är fullt optimerad för bankörning, men ändå helt laglig på vägen.

De båda modellerna har en total systemeffekt på 850 kW (1092 hk) och ett vridmoment på 1340 Nm. Det gör Taycan Turbo GT till den snabbaste eldrivna Porschen någonsin. Taycan Turbo GT Weissach Package accelererar från noll till 100 km/h på 2,2 sekunder, vilket är en tiondels sekund snabbare än den lika kraftfulla Taycan Turbo GT. Toppfarten är 305 km/h med Weissach-paketet och annars 290 km/h.

Räckvidden är 554 kilometer på en laddning, vid lite lugnare körning.

Taycan Turbo GT i färgen Purple Sky.

Taycan Turbo GT har fått en helt annan chassikonfiguration och nya aerodynamiska inslag som bättrar på prestandan. Den stora adaptiva spoilern där bak är märkbart påtaglig, och viktig för väghållningen under de mest utmanande körningarna. Den levererar en total downforce bak på upp till 220 kg. Ytterligare aerodynamiska inslag omfattar luftriktarelement på underredet och en ny frontdiffusor.

– Den är laglig på vägen, men ska antas vara en racingbil. Därför fokuserar vi på en lätt konstruktion såväl som på mer prestanda, berättade Kevin Giek, produktchef för Taycan-serien under premiären.

Viktreduktionen genomsyrar hela bilens tänk. Till skillnad från de övriga Taycan-modellerna som har två laddportar får Weissach-modellen bara en, och dessutom manövreras den manuellt istället för elektriskt. Porsche introducerar också lättviktsmaterial som kolfiber, bromsok som väger 2,2 kg mindre och lättmetallfälgar som väger hela 10 kg mindre. Totalt har man minskat vikten med 75 kg mot Taycan Turbo S.

Genom en ny omvandlare på 900 volt introducerar Porsche också boostfunktionen Attack Mode. Den ger en tillfällig effektboost med 120 kW i 10 sekunder.

Snabbast på banan

Porsche har redan hunnit bevisa prestandan hos Taycan Turbo GT. Den har knipit titeln som den snabbaste eldrivna serietillverkade bil på Weathertech Raceway Laguna Seca i Kalifornien. Det med en tid på 1:27,87 min.

Interiört får modellen en sportig dekor i svart läder. I standardutrustningen ingår även lättviktssäten som är skålade och dekorerade med en kolfiberfinish. En Turbo GT-logotyp är broderad på de främre nackstöden. Turbo GT-modellen får också en unik sportratt.

Även interiört har Porsche försökt minska bilens vikt. I stället för de vanliga baksätena finns en skräddarsydd lättviktsklädsel i kolfiber. Den analoga klockan som normalt finns på instrumentpanelen har plockats bort, likaså golv- och bagagerumsmattorna. Porsche har också minskat på isoleringsmaterialet och introducerar nya speciella ljud- och värmedämpande glas.

Svenskt pris

De svenska priserna för Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package börjar på 2 770 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.